15.06.2015. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Netto flåtevekst for tankflåten var 2,5% per slutten av mai – opp fra 1,8% år/år per ende april.
VLCC.
Ratene holder seg for ruten fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen med omregnet time charter inntjening på $57/58.000 per dag.
Suezmax.
Markedet i Vest-Afrika holder seg, men det meldes samtidig om nok av ledige skip. Inntjeningen retning Middelhavet ligger på ca. $41/42.000 per dag.
Aframax.
Lasting og lossing i Nord-Europa økte til beste notering siden januar 2014 med time charter equivalent ca. 74.000 per dag.
Caribs til US Gulf bedret seg noe sist uke til ca. $35.000 per dag.
Også i Østen var det oppgang for Indonesia til Japan til over $50.000 per dag omregnet til time charter.
Gjennomsnittlig inntjening for flere Aframax ruter økte til $54.000 per dag mot $39.000 for 2015 frem til nå.
Clean reiser fra AG til Japan holder seg på ca. $35.000 per dag.
Panamax laster, 50.000 tonn, fra Caribbean til US Gulf økte med 10 WS poeng som betyr time charter inntjening ca. $26.000 per dag.
Handy product.
37.000 tonn last fra Europa til USAs østkyst gjør det fortsatt brukbart med ca. $22/23.000 per dag, og rundtur kombinert med last fra US Gulf tilbake til Kontinentet gir ca. $33.000 i inntjening.
Periode. To skip ble gjort for 2 års time charter, ATC sluttet Elka Cosmos bygget 2015 49.990 dwt til $17.500 per dag, mens Koch befraktet Politisa Lady bygget 2005 46.720 til $16.250 per dag.
LPG – VLGC.
Markedet synes å være på vei oppover igjen, men flere slutninger er gjort «on subjects». Inntjeningen for traden fra Midt-Østen Gulfen til Japan synes holde seg på oppunder $100.000 per dag.
Det er langt bedre enn LNG markedet for 160.000 cbm size som må nøye seg med noe over $30.000.
Offshore.
Endelig litt liv i ratene for AHTS typen med forretninger gjort til både £40.000 og £85.000 for rig moves. Også PSV synes å være en smule bedre med ca. £3.500/4.750 per dag.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).