14.12.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Til tross for inntjening i $100.000-klassen (ca. $104.000, ned fra $109.000 uken før) meldes det om en rolig uke i Midt-Østen Gulfen. Vi ser ikke bort fra at dette kan være det beste markedet for ruten til Far East hittil på 2000-tallet ..

Periode. Litasco sluttet DS Crown 311.168 dwt bygget 1999 for ett år til ca. $45.500 per dag levering Korea, mens Koch betaler $49.000 per dag for Shoshone Spirit 320.041 dwt bygget 2010, også her for ett år.

Suezmax.

God tilførsel av tonnasje la negativt press på raten fra Vest-Afrika til Middelhavet til ca. $43.000 per dag i inntjening.

Aframax.

Forsinkelser gjennom Bosporus-stredet førte til økning i ratene til nærmere $50.000 per dag på t/c basis for laster fra Svartehavet til Middelhavet.

I Caribbean falt markedet for lossing US Gulf til ca. $37.000 tilsvarende på t/c basis, ned med hele $20.000 fra uken før.

Laster innen Nord-Europa holdt seg uforandret med inntjening ca. $45.000 per dag.

Clean markedet fra Midt-Østen Gulfen til Japan for 75.000 tonn last var litt svakere, ca. $25.000 per dag.

Panamax størrelsen, 50.000 tonn, Caribs til US Gulf holder seg med inntjening ca. $38.00/dag.

Handy product laster ca. 37.000 tonn fra Europa til US Atlantic Coast ligger på ca. $17/18.000 i inntjening, og rundtur med last fra US Gulf tilbake til Europa på ca. $27.000 per dag.

LPG – VLGC.

Nivået svekket seg noe fra Midt-Østen Gulfen til Japan til time charter inntjening lavt på $60.000-tallet per dag uten ventetid.

Offshore.

Det ble anchorhandlernes uke med mange slutninger og nivåer både på £20.000-tallet og tre-fire på ca. £60.000 for ‘rig moves’. PSVene ble gjort til £10-15.000 nivåer.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).