11.01.2016. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er betydelig forandring i Worldscale ‘flat rates’ for 2016 ettersom de skal baseres på 40 prosent lavere bunkers priser enn året før. Dette fører til reduserte Flat rates på mellom 20% og 30%. Sammenligner man WS rate og daglig time charter før årsskiftet med dagens finner man stort sett at i tilfeller der WS ratene har gått opp, har daglig time charter gjerne falt. F.eks. VLCC fra AG til Japan – WS raten opp med 20 poeng, t/c ned med $11.500.

Etter at den amerikanske regjeringen fjernet restriksjoner på råolje eksport, ble de to første lastene sluttet sist uke, - begge til Europa. Det er fortsatt uklart om hva virkningen vil bli både når det gjelder USAs eksport og import av råolje. Importen estimeres å ha falt med 7% i 2015.

-

VLCC.

Begenset aktivitet i Midt-Østen Gulfen, og inntjeningen falt med over $11.000 fra foregående uke. Men hva er vel galt med time charter equivalent på $90.000 per dag for lossing i Fjerne Østen.

Gjennomsnittlig inntjening for forskjellige VLCC ruter endte på ca. $64.000 for hele 2015 – mot $30.000 året før.

Suezmax.

En travel uke i Vest-Afrika markedet, og inntjeningen steg kraftig til ca. $46.000 per dag for laster til Middelhavet.

Gjennomsnittlig inntjening for forskjellige trades endte på ca. $46.000 for hele 2015 – mot $27.000 året før.

Aframax.

Caribs ratene til US Gulf økte i WS men falt med $4.000 til ca. $26.000 per dag omgjort til time charter. En lignende utvikling for later innen Nord-Europa der inntjeningen ligger på ca. $42.000 per dag.

Gjennomsnittlig inntjening for forskjellige trades endte på ca. $38.000 for hele 2015 – not $24.000 året før.

Clean laster fra Midt-Østen Gulfen til Japan oppnådde stigende inntjening denne uken med $35.000 per dag.

Product.

Inntjeningen ligger på ca. $17.500 per dag basis 37.000 tonn med last fra Europoa til US Atlanterhavskysten. Kombinert med last fra US Gulf tilbake til Europa blir inntjeningen ca. $29.000 per dag.

Gjennomsnittlig inntjening for forskjellige trades endte på ca. $21.000 for hele 2015 – mot $12.000 året før.

Markedet for Panamax størrelse med 50.000 t last fra Caribbean til US Gulf falt noe til ca. $23.000 per dag på t/c basis.

Periode. Cargill chartret tre skip for 2 år – alle til $22.500 per dag: King Darwin 73.604 dwt bygget 2007, Hamburg Star 73.869 dwt bygget 2005 og King Douglas 73.634 dwt bygget 2008.

Oriental Gold 50.100 dwt bygget 2008 ble sluttet for ett år til $18.500 per dag.

LPG – VLGC.

2015 var et fantastisk år, og et meglerfirma opplyser at gjennomsnittet for spot markedet for et 82.000 cbm skip kom ut på nesten $90.000 per dag, eller 15% høyere enn 2014 – som også var et meget godt år for denne skipstypen.

2016 startet med en viss ratenedgang for ruten fra AG til Far East, og per tonn raten ligger på ca. $52,- tilsvarende ca. $53.000 på time charter basis. På periode markedet skal to skip være sluttet ‘on subjects’ til nivå høyt på $40.000-tallet.

Offshore.

En forholdsvis travel uke i form av rapporterte slutninger med rate (og ikke bare P&C terms). AHTS skip ble tatt til rate helt opp i £57.000, selv om de fleste’rig moves’ ble gjort til mellom £35.000 og £25.000.

PSV ratene skuffer imidlertid med ca. £5.000 per dag selv om en forretning ble rapportert til £11.000.

Deep Sea Supplys flåte av anchorhandlere tjente brutto $12.500 per skip per dag i desember og PSV flåten $10.800. I samme måned året før var tallene $20.100 hhv. $16.700.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).