03.11.2014 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Höegh LNG Holdings Ltd og EGAS har nå undertegnet avtalen for et time charter for en FSRU (floating storage regasification unit) med 5 års varighet. Det vil generere i gjennomsnitt EBITDA på ca. $40 mill. per år. FSRU Höegh Gallant skal brukes for oppdraget som skal påbegynnes innen slutten av 1. kvartal 2015. Skipet leveres fra verftet denne uken.

Höegh LNG Holdings Ltd. er tildelt en FSRU kontrakt av by Sociedad Portuaria El Cayao S.A. E.S.P. (SPEC) for en ny LNG import terminal i Cartagena på atlanterhavskysten av Colombia. Kontrakten er gjort med visse forbehold på SPECs side. Oppstart vil i så fall bli midten av 2016, og varigheten er i utgangspunktet 20 år, men perioden kan reduseres til 5, 10 eller 15 år i befrakters opsjon. FSRUen er under bygging.

Electromagnetic Geoservices har innhentet et LoI til verdi $7 mill. fra et oljeselskap for 3D EM data acquisition i Thailand og Myanmar. Det er det første oppdraget for denne kunden og første gang med operasjon i Thailand. BOA Thalassa skal brukes på oppdraget.

SeaBird Exploration har mottatt LOI for Hawk Explorer for 2D seismisk survey i Asia Pacific regionen. Verdien av kontrakten er ca. $12 mill. Prosjektet skal starte i midten av desember og vil ha en varighet på ca. 120 dager.

Petrobras og Farstad Shipping har forlenget kontrakten med AHTS BOS Turmalina (bygget 2006, 14.416 bhp) med 600 dager. Før påbegynnelse av kontrakten skal fartøyet oppgraderes for ROV support tjenester. Forventet oppstart er slutten av januar 2015. Petrobras har opsjoner til å forlenge kontrakten med opp til åtte år. Verdien av kontrakten, eks opsjoner, er ca. NOK 180 mill.

I.M. Skaugen SE (IMS) og Teekay LNG Partners L.P. (Teekay) har inngått avtale hvorved IMS selger LPG/Ethylene carrier Norgas Napa til et datterselskap av Teekay for US$ 27 mill. Skipet som er bygget i 2003 og er på 10208 cbm, skal overleveres til Teekay innen nov 2014, og skal deretter straks tilbakeleveres til IMS i henhold til bareboat c/p for 5 år. B/B c/p har fast rate pluss profit sharing mekanisme bundet til skipets time charter inntjening. Skipet skal fortsette som deltaker i Norgas Revenue Sharing Pool og skal drives av Norgas Carriers. Netto cash flow fra salget av Norgas Napa på ca. $21,6 mill. skal blant annet benyttes til å redusere selskapsgjelden assosiert med skipet.

Western Bulk fremla i tap i 3. kvartal. Netto tapet ble på $24,4 mill., driftsresultatet var minus $11,4 mill. og netto time charter resultat for perioden ble tap på $0,7 mill.

Skotske Lunar Fishing har valgt Wärtsiläs integrerte fremdriftssystem og tilhørende kontrollsystem for to 78 meter store fiskefartøyer. Fartøyene designes og bygges ved Karstensen skipsverft i Danmark og skal operere i Nordsjøen. Til hvert fartøy skal Wärtsilä levere en Wärtsilä 9-sylindret in-line 32 motor, et 2-speed gear, vridbar propell, HP-dyse og selskapets nye kontrollsystem for propeller ProTouch. Utstyret til det første fartøyet vil bli levert mot slutten av 2015, mens det andre fartøyet utstyres i løpet av sommeren 2016.

Havfisk oppnådde EBITDA på 85 mill. kr i tredje kvartal 2014, en økning på 40 mill. sammenlignet med samme periode i 2013. Omsetningen i tredje kvartal var 296 mill. som er 107 mill. høyere enn i tredje kvartal i 2013. Fangstinntekter per driftsdøgn er 43% høyere. De viktigste artene for Havfisk er torsk, sei og hyse, men i kvartalet har det vært fisket et større volum av andre fiskeslag som blåkveite, uer og reker enn i tredje kvartal i 2013. Oppnådd gjennomsnittspris for all fangst økte med 23% år/år.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-43 var 17.091 tonn (17.925 tonn uken før) til pris kr. 36,51 (34,33) per kg.

Netto flåtevekst økte i oktober, for bulk carrier til 5,8% fra samme måned i 2013, og for tank med 0,7%, begge deler opp fra septembers 5,6% og tanks 0,6%.

Vale rapporterte at produksjonen av jernmalm nådde ny rekord i 3. kvartal med 85,7 mill. tonn – 3% høyere enn samme periode året før. Produksjon etter ni måneder av året ligger 7% høyere enn fjoråret. Den total brasilianske eksporten av jernmalm estimeres å øke med 5% i 2014.

Hanjin Shipping er tilbake med overskudd i 3. kvartal for første gang på 15 kvartaler hjulpet av valutagevinster og bedre inntjening fra container sektoren. Overskuddet ble tilsvarende $37,7 mill. etter tap i samme kvartal 2013 på ca. $301 mill. Selskapet eies av Korean Air Lines Co.

Congestion fortsetter i Los Angeles-Long Beach. Nå skal harbour truckers ha $100 mer per time for å dekke deres ventetid på terminalene. Containers blir stående opp til 10 dager før de blir flyttet, og dermed påløper det demurrage utgifter. Det rapporteres at 10 containerskip ligger til ankers utenfor havnene.

Fallende olje- og bunkerspriser gir store fordeler for rederienes drift. BIMCO mener at hvis trenden fortsetter med Brent olje ca. $86 per fat og bunkers til ca. $460 per tonn, vil shipping linjene forbedre 4. kvartals resultatene betydelig. Det opplyses at bunkers kostnaden står normalt for 20 til 30% at totale operasjonsutgiftene for container linjene.

Ex STX. En domstol i Seoul, Sør-Korea dømte tidligere leder for skipbygningskonglomeratet STX Group til seks år i fengsel for flere kriminelle handlinger. Kang Duk-soo, som ledet gruppen fra 2003 til februar 2014, ble dømt for å ha overført fond tilhørende STX Heavy Industries Co til ulovlig støtte for assosierte selskaper, hovedsakelig STX Construction Co. ved å forfalske regnskapene. Han ble også kjent skyldig for å ha tilrøvet seg selskapsmidler for sine private investeringer ved dannelse av papirselskaper og hemmelige fond.

“Kang inflicted huge losses on financial institutions through accounting fraud that threaten trust and transparency of the capital market,” Judge Kim Jong-ho said in his ruling.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).