01.02.2016 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Lease og operasjon av FPSO Umuroa (BW Offshore) er blitt forlenget med ett år. Fartøyet arbeider på Umuroa feltet offshore New Zealand for AWE. Den faste perioden løper dermed frem til 4. kvartal 2017.

BW Offshore og Ithaca Energy er enige om terminering av FPSO BW Athena som skal demobiliseres i februar. Athena feltet er lokalisert på Moray Firth området i UK. Enheten opererte først under en 3-års kontrakt, og operasjonen ble forlenget der begge parter hadde kanselleringsrett.

Stolt-Nielsen Limited fremla 4. kvartalsresultat (som ble avsluttet november 30) på $21,4 mill. mot $30,1 mill. for foregående kvartal. Netto resultat for 2015 kom ut på $132,7 mill. ($77,1m). Stolt Tankers rapporterte overskudd på $35,4 mill. for kvartalet der lavere bunkerspriser slo ut positivt.

Danmarks Skibskredit A/S gir ny US $40 Million Credit Facilities til Safe Bulkers, Inc. som refinansiering av tidligere $44,9 mill. kredittfasilitet. Lånet relaterer seg til et Post-Panamax skip og to Panamax skip og har løpetid på 6,5 år. Ett av forebeholdene er at den totale markedsverdien av de tre skipene delt på totalen utestående lån må overstige 110% frem til slutten av 2017 og 120% fra 2018 og videre fremover.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-3 var 16.115 tonn (14.655 tonn uken før) til pris kr. 54,56 (61,64) per kg. Prisen i samme uke i fjor var 46,28.

Oljeselskapene vil at tankskipene skal gå saktere på grunn av store lagerbeholdninger på land, ifølge Bloomberg.

Det viser det som vi alltid har hevdet – at med høye rater/inntjening og lave bunkerspriser ønsker rederiene at skipet skal gjøre ferdig reisen optimalt, hvilket da betyr full speed . Dermed kommer skipet raskt i posisjon for en ny last til høy rate.

Befrakterne kan få ønsket oppfylt, men da må de betale for det. Eller de kan ta skipene på time charter i stedet for reisebasis, og beordre dem til å gå med farten som befrakterne ønsker.

International Energy Agency anslår at OECD landene har nær 3 mrd. falt olje på lager.

Total undertegnet et memorandum of understanding (MoU) for kjøp av 150.000-200.000 fat olje per dag av råolje fra Iran.

Russlands energiminister har indikeret at landet er villig til å diskutere produksjonskutt med Opec landene. Det er snakk om mulige møter, inkludert internt i Opec.

Baker Hughes som har har akseptert et $26 mrd. take-over bud fra rivalen Halliburton, rapporterte $1,97 mrd. tap for 2015. Selskapet har sett 46% fall i antall rigger som borer etter olje og gass siden 4. kvartal 2014, og tallet kan falle med ytterligere 30% i 2016 hvis råoljeprisen fortsetter på dagens nivåer. Avtalen mellom de to ble inngått i november 2014, men det har vært vanskeligheter vedr. konkurranse situasjonen. De håper at alt skal være i orden innen april.

Rederiet for LNG FSRU BW Singapore opplyste denne uken at det nye skipet har vært i full operasjon i Ain Sokhna, Egypt siden oktober. Skipet ble levert bare tre måneder etter at kontrakten ble undertegnet, noe som omtrent må være rekord.

Siden operajsonene startet, har skipet utført mer enn 10 Ship-to-Ship (STS) operasjoner og levert gass på daglig basis til den nasjonale energi ledningsnettet.

Kontrakten med EGAS ble kunngjort i begynnelsen av august 2015 der skipet skal levere LNG regasification services med en Floating Storage and Regasification Unit (FSRU). Skipet er bygget ved Samsung HI i Sør-Korea og ble levert i midten av august 2015. Skipet har lengde på 292,6 m, GT på 106793, DW på 87.233 tonn og lastekapasitet på ca. 170.000 cbm. Prisen for nybygget har i markedet vært rapportert til $250 mill.

Positivt på sikt. Bulk carrier netto årvis flåtevekst målt i deadweight tons er nå den laveste siden januar 2005 med ca. 21,0 mill. dwt. Målt i prosent av flåten er veksten kommet ned på 2,3% årlig i januar, laveste økning siden siden mai 2000.

Verdens stålproduksjon nådde 1.622,8 mill. tonn i 2015 som er 2,8% lavere enn i 2014. Produksjonen i Asia falt med 2,3% til 1.113,8 mt, og Kinas produksjon falt også med 2,3%. Kinas andrel av verdensproduksjonen var 49,5%, omtrent den samme som året før. Japan falt med 5%, mens den i EU var ned med 1,8%.

Produksjonen i desember viste år/år nedgang for Japan med 4,5%, Kina med 5,2% og EU ned med 8,3%. (Stålproduksjonen i de største råvareimporterende landene er som kjent en svært viktig indikator for bulk carrier markedet).

Vi meldte forrige uke om stengning av den viktige brasilianske havnen Tubarao. Nå rapporterer Vale at aktiviteten i havnen kan gjenopptas, og Vale har 60 dager på seg for å forklare hva selskapet vil gjøre for å redusere støv fra jernmalm og kull. Stengningen berørte så mye som 200.000 tonn jernmalm eksport per dag.

Den total handelen i verden av jernmalm estimeres å ha økt med bare 2% i 2015, og den negative trenden synes å ha fortsatt i januar. Volumene av kull kan ha falt med 5% i 2015.

Containers. Spot fraktratene på Shanghai-North Europe ruten falt uke for uke i januar etter en oppgang i starten av måneden. Nivået har falt til $469 per teu ifølge SCFI data. Situasjonen synes lysere for transpacific handel, og Shanghai-US West Coast raten var $1.388 per feu sist uke.

Storbritannias Royal Navys Type 45 jagere som ble bestilt i 2009, må gjennom kostbare utstyrsforandringer som vil koste ‘tens of millions of pounds’ fordi generatorene har en tendens til å bryte ned under press. De seks fartøyene kostet £1 mrd. hver og utgjør ryggraden i Storbritannias slagstyrke til sjøs. Problemet ble først oppdaget fo flere år siden, kort tid etter at HMS Daring kom i drift som det første i serien, men ble da skjøvet bort som oppstartsproblemer. Det var BAE Systems som ledet prosjektet, og Rolls-Royce som bygget gassturbinene, har arbeidet med selskapet for å få ordnet opp i saken.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).