Wadan får bygge det ene skipet

STX Mumbai bygget ved Aker Yards Germany. / farm4.static.flickr.com
Tyske Wadan Yards (ex Aker Yards) synes omsider å være kommet til enighet med det tyske rederiet F. Laeisz & Co. I henhold til avtalen skal verftet bygge det ene av to containerskip som ble bestilt i sin tid.

Bobestyrer i saken har nå, i motsetning til tidligere, akseptert at verftskonkursen betyr et brudd på kontrakten. Siden verftet gikk konkurs i juni 2008, har rederiet nemlig nektet å ta levering av det nesten ferdige skipet.
Nå er partene blitt enige om å kansellere bygg nr. 2 som bobestyrer hele tiden har forsøkt å tvinge på F. Laeisz & Co.
Det blir ikke oppgitt hvor mye rederiet nå skal betale for det ene container skipet. Men en representant for rederiet har tidligere angivelig ment at skipet nå er verd rundt $17/20 millioner mot kontraktsprisen på $42 millioner*.
Konkursboet har også til hensikt å gjøre ferdig to ferger for Stena Line. Deretter synes virksomheten å måtte avvikles.

Suksessen som gikk i knas
Ved utgangen av 2007 så alt svært lyst ut for Aker Yards Germany, og vi skrev i SKIPSREVYEN nr. 1/2008 blant annet:
“Aker Yards Germany med verft i Wismar og Rostock-Warnemünde kan se tilbake på et aktivt 2007 med levering av 15 container skip på totalt 359.196 GT og total dødvekt på 483.713. De 15 skipene har til sammen kapasitet på 34.427 teu.
Ni av skipene ble bygget med “split fabrication mode” mellom de to verftene. Tre skip ble bygget ved Warnemünde verftet og de resterende tre i Wismar.
Ordreboken for Aker Yards Germany var per slutten av november på 25 skip hvorav 19 er containerskip, fire er isbryter container-/cargo skip og to er Ro-Pax ferger”.

I tillegg skulle verftet levere seksjoner med total stålvekt på 10.900 tonn frem til mars 2009 for Genesis klassen cruiseskip.

God timing/dårlig timing
Den 25. mars 2008 kom meldingen om at Aker Yards Holding skulle selge 70% av aksjene i Aker Yards Ukraine Holding AS (AYUH) til FLC West Holdings S.a.r.l. Alle aksjene i Aker MTW Werft GmbH og i Warnow Design GmbH ble dermed overført til AYUH forut for fullførelsen av avtalen. FLC West skulle betale Euro 291,9 millioner for de 70 prosentene i det reorganiserte AYUH.
Det synes å ha kjennetegnet begynnelsen på slutten for Aker Ostsee verftene – hvis da ikke tyske myndigheter finner en måte å fortsette virksomheten på.

*Vi er ikke sikker på om skipet/ene som det her diskuteres ble bestilt i 2005 eller i slutten av 2007, men rapportert pris var i begge tilfeller rundt Euro 40 millioner, (hvilket i så fall vil si langt over de $42 millioner nevnt ovenfor).

DEL