Fra lanseringen av D13-motoren på Volvo Penta sin stand.

Volvo Penta lanserer D13 MH – Inboard heavy duty diesel

Under Nor-Shipping presenterte Volvo Penta sin nye D13 MH dieselmotor. I følge Volvo Penta har man hentet de beste egenskapene fra land og sjø for å skape driftsikre heavy duty motorer, som attpåtil klarer utslippskravene til TIER III.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Til tross for at Volvo Penta D12 har vært en stor suksess for selskapet, representerer nye D13 MH et betydelig skritt videre. Den 13 liter store rekkesekseren blir tilgjengelig i fem utgaver med effekt mellom 400 og 600 hk.
Sammenlignet med forrige utgave har Volvo Penta redusert både forbruk og utslipp, forbedret forholdet mellom størrelse og vekt, samt ytterligere forbedret driftsikkerheten.
Skipsrevyen ble av Åke Ekman og Gerard Törneman i Volvo Penta forklart at motorene har vært testet i 100.000 timer før lansering.

Et av nøkkelpunktene ved D13 MH er det høye dreiemomentet på lavt turtall. Den største utgaven med 600 hk oppnår maks dreiemoment på nærmere 2500 Nm allerede ved omtrent 900 rpm. En svært effektiv turbo og ventilstyring fra Miller medvirker til dette. I tillegg holdes motortemperaturen lavere og støynivået lavere enn tidligere, i følge Ekman og Törneman.
Samtidig med lanseringen av D13 MH, avduket Volvo Penta også D13 MG, genset-utgaven. På mange områder deler denne utgaven mange av de positive egenskapene med D13 MH. Mens den rene dieselmotoren greier TIER III, er imidlertid genset-utgaven sertifisert i henhold til TIER II. Generatorene benyttet på D13 MG er levert av Newage Stamford.