Vil bli ledende båtprodusent til havbruksnæringen

Sletta verft i Aure kommune. Foto: Sletta Verft

Av: Therese Soltveit, kyst.no

Ronny Haltbakk, kontorleder på Sletta Verft sier til kyst.no at de ønsker å bli en av de ledende produsentene av båter til havbruksnæringen. – Vi utvider modellspekteret og skal nå kunne tilby båter i både stål og aluminium i de fleste lengder og bredder, opplyser han.

Haltbakk sier at 2016 var et meget aktivt år for verftet, som har hovedkontor i Aure kommune.

– Totalt ble det overlevert fem nybygg, alle til havbruksnæringen i 2016, opplyser han til kyst.no.

Familiebedriften i Mjosundet i Aure har så langt kontrakt på seks båter for levering i 2017. Deriblant en kontrakt på to arbeidskatamaraner i stål på 25 meter.

Les også: «Kavringen» levert til Lerøy Aurora

– Vi har kapasitet på en til og vi regner med at den kontrakten vil bli signert i løpet av et par ukers tid. Alle båtene er til havbruksnæringen bortsett fra en som er en fiskebåt, opplyser Haltbakk. 

Utvider modellspekteret

Han sier videre at verftet har ambisjoner om å bli en av de ledende båtprodusentene til havbruksnæringen.

– Vi utvider modellspekteret og skal nå kunne tilby båter i både stål og aluminium i de fleste lengder og bredder, legger han til. 

Selskapet bygger per dags dato to ulike typer fartøy til oppdrettsnæringen.

Haltbakk opplyser at type 1 er arbeidsbåter i aluminium med lengder på 13 – 15 meter, og type 2 er arbeidsbåter i stål med lengde på 15 – 40 meter

– Vår første katamaran i stål ble overlevert i 2016. Vi ønsker å produsere 7 nybygg i 2017, forklarer han.

Styrker kompetansen

Selskapet har per dags dato 42 ansatte, og Halsbakk sier de nylig har styrket ingeniør-kontoret med en ekstra skipsingeniør.

Sletta Verft overleverte nylig arbeidskatamaranen «Reidar Viking» til Arnøy Laks, som er en del av oppdretterens modernisering av flåten deres. Les mer her. 

Fakta om Sletta Verft: 

  • Sletta Verft AS ble etablert i 1946 som et tradisjonelt trebåtbyggeri og har siden gjennomgått en kontinuerlig utvikling til et moderne skipsverft med stål og aluminium som basismaterialer.
  • Skrogene til fartøyene bygges ved baltiske verft slik at deres egen drift kan konsentrere seg om mekaniske aktiviteter for ferdigstilling og utprøving av komplette fartøyer med avanserte tekniske løsninger. (Kjøleanlegg, hydrauliske systemer, rørsystemer av ulik art, elektronikk etc.).
DEL