Viknaslipen vil flytte jobben hjem

Servicefartøyet "Vikabas", Viknaslipens hittil største prosjekt er for tiden i Hansvika for utrustning. Foto: Viknaslipen

Med ni fartøy under bygging kjenner de ansatte ved Viknaslipen i Hansvika i Rørvik presset. Fremover vil verftet lindre voksesmertene ved å begrense antallet prosjekter i utlandet.  

Firmaet teller i dag 32 ansatte, 29 i produksjonen og tre på administrasjon.  Økonomi – og personalmedarbeider Vigdis Nordheim tror de produksjonsansatte har kjent på presset den siste tiden.

Vigdis Nordheim, økonomi - og personalmedarbeider i Viknaslipen. Foto: Viknaslipen
Vigdis Nordheim, økonomi – og personalmedarbeider i Viknaslipen. Foto: Viknaslipen

– Det har vært hektisk med så mange prosjekter samtidig og dette har nok de i produksjonen fått kjenne på, med tanke på oppfølging, bestilling osv, sier Nordheim til skipsrevyen.no.

– Dette er et område vi har veldig stort fokus på nå, med mer ansvar på arbeidsformann og basene, regelmessige byggemøter og gode systemer for at de som jobber hos oss skal føle seg ivaretatt. Vi på Viknaslipen ser frem til andre halvdel av 2017, da flere prosjekter i Polen skal være avsluttet innen den tid, legger hun til.

Den eksterne samarbeidspartneren Strand Marine har fulgt opp byggeprosessene i Polen, men i tiden fremover vil verftet fokusere på å flytte arbeidet hjem.

– Vi har hatt noen voksesmerter resultatmessig, og vil fokusere fremover på å holde vår drift i Hansvika med bygging av fiskebåter som vi er gode på, og begrense antall prosjekter i utlandet. Det innebærer i tillegg til selve båtbyggingen en hel del papirmølle for å få båtene fraktet og inn i Norge, og arbeidsmengden blir for stor, sier Nordheim.

Syv skrog på gang

Viknaslipen samarbeider i dag med to polske verft, Poltramp Yard som for tiden bygger seks skrog – fire fiskefartøy og to oppdrettsbåter –  for verftet, og Steelcon som bygger ett garnrigget fiskefartøy (byggenummer 32). Bare i løpet av mars/april og juni skal Poltramp levere byggenummer 33, 34 og 36. Alle tre garnriggede fiskebåter på 10,99 meters lengde og 6,5 meters bredde.

– Begge disse veftene har vi hatt samarbeid med siden 2014. Et annet verft som også bygde båter for oss gikk konkurs, noe som medførte store kostnader og forsinkelser. Men båtene ble flyttet til Poltramp Yard og blir bygget ferdig der, forklarer Nordheim.

– Vi ser imidlertid at kvaliteten er svært tilfredsstillende, og vi er fornøyde med resultatet som blir levert til kunden, understreker hun, og legger til at døren til Polen ikke lukkes helt.  

– Dersom vi får prosjekter av en størrelse som tilsier at det blir mer kostnadseffektivt å bygge deler i Polen, vil vi selvfølgelig vurdere det.

To fartøy på vei ut

I disse dager har verftet i Hansvika to fartøy inne for utrustning, en fiskebåt og et oppdrettsfartøy. Bygg nummer 43 er en 14,99 lang, 6,5 meter bred snurrevadbåt bestilt av Harstad-baserte Fred Hugo AS, med planlagt overlevering i april.

Bygg nummer 44, som får navnet «Vikabas», er verftets så langt største prosjekt. Servicefartøyet er 19 meter langt og åtte meter bredt og skal etter planen overleveres til Vikahav AS på Roan i løpet av april.

Fartøyet som er innredet med fire enkeltlugarer, har også tre lasterom for levende fisk, hver på 50m3. I tillegg til at den rigges med tre notvaskere levert av Aqua Group.

Nylig ble også notvaskfartøyet «Aurora Quest» levert til Shetland, men det ble i sin helhet ferdigstilt ved Poltramp Yard, under oppsyn fra Viknaslipen.

DEL