Vi presenterer skipene i Hurtigruten – del 9

I en serie på i alt tolv artikler presenterer Skipsrevyen dagens hurtigruteflåte i tekst og bilder. Flåten som seiler strekningen Bergen-Kirkenes-Bergen består av to klassiske skip, et mellomgenerasjonsskip (1983) og ni (i skrivende stund er et bortleid til Australia og et ute av drift på grunn av havari) moderne hurtigruteskip med cruiseskipstandard – bygd i perioden 1993-2003.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S ”Nordnorge”
Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS) overtok sitt andre skip bestilt ved Kværner Kleven i Ulsteinvik den 19. mars 1997 da samferdselsminister Sissel Rønbeck ga skipet navnet ”Nordnorge”. Det tredje hurtigruteskip med dette navnet. De to tidligere var D/S ”Nordnorge” bygget 1924, i hurtigrutefart fra 1936 da Ofotens Dampskibsselskab i Narvik kom med i Hurtigruta. Skipet ble den 10. mai 1940 senket av britiske krigsskip ved kai i Hemnesberget. Det var da blitt rekvirert av tyskerne som troppetransportskip. Navnet ble ført videre med M/S ”Nordnorge”, i fart fra 1964 -1996.
Ny-skipet fra Kleven ble det tredje av den andre puljen nye hurtigruteskip, og kom vel egentlig litt i bakgrunnen av publisiteten rundt ”Nordkapp” og ”Polarlys”. Under kaptein Bengt Dybfest, alternerende med kaptein Sten Magne Engen, kom skipet til Bergen 20. mars hvor det i første omgang ble satt inn i et cruiseprogram til Shetland og Orkenøyene, samt til Østlandet, København og til byer ved Østersjøen.
Den 29. april var imidlertid ”Nordnorge” tilbake i Bergen og tok derfra fatt på sin første tur nordover i Hurtigruta. Dette skipet overtok for gamle ”Kong Olav” fra 1964 som ble pensjonert etter en mannsalder i kystfarten.
I eksteriør, arrangement og teknisk utrustning er M/S ”Nordnorge” ei nøyaktig søster av ”Nordkapp”. Den viktigste endring er imidlertid at skipet har 12 mini-suiter noe som er gått på bekostning av antall vanlige lugarer. Skipet ble forøvrig bygget etter de nyeste IMO-krav og representerte en investering på 511 millioner kroner. Arkitekt Arne Johansen er ansvarlig for utforming av passasjerarealer.
Kystkultur er tema for utsmykkingen med kunstverk av forskjellig art av Liv Anne Lundberg, Kyrre Andersen, Dagfinn Bakke, Johanne Marie Hansen Krone og andre. Gjennom det hele er innredningen holdt i ”art nouveau” og ”art decvo” stil, med bruk av mørke tresorter, stål og messing som anslår en klassisk og ren stil. Vikingtida som tema har vært blant inspirasjonskildene til utsmykningen om bord i M/S ”Nordnorge”, og da særlig fortellingene fra vår nordligste landsdel som vi finner hos Snorre i Olav Tryggvasons saga. På fondveggen ved resepsjonen har kunstnerne Liv Anne Lundberg og Kyrre Andersen laget et relieffarbeid med vikingskip. Skipets hovedverk, som er plassert der trappa kommer opp på dekk fire, har også vikingmotiv og er utført av Lundberg/Andersen. Baren er blitt kalt ”Stella Polaris” og her har Johanne Marie Hansen Krone levert flere malerier. I ”Torghatten Salong” er det Ellen Lenviks tekstilarbeid som pryder bakveggen. Temaet ”helleristninger” går igjen i maleriene til Sigrun Garfors i trappehallen. I lugarene henger litografier av Dagfinn Bakke og i ”Vågar Kafe” og ”Vestfjorden Salong” har samme kunstner malt akvareller. Dessuten har Bakke utformet et større glassmaleri med sjøfugler som tema i en av salongene. Kjell Johannessen har et keramisk relieff i resepsjonen og flere krukker i ”Vestfjorden Salong”.
Cruiseskipet i flåten
”Nordnorge” skulle etterhvert bli et vidfarende skip. Ja, selveste cruiseskipet i hurtigruteflåten. Hver vår ble det tatt ut av ruten og sendt på langfart. I april 1998 gikk skipet to ganger til Amsterdam, de neste årene til Amsterdam og Østersjøen, samt nyttårscruise ved tusenårsskiftet til Danmark, Sverige, Finland og Oslo.
Høsten 2002 skulle imidlertid bringe ”Nordnorge” enda lenger vekk fra den norske kysten. Da ble skipet for første gang sendt på et fem måneders sommercruise til Antarktis. Fra byen Ushuaia lengst sør i Argentina skulle ”Nordnorge” utføre 16 dagers cruiseturer via Sydpolkontinentet til Puerto Montt i Chile, og retur samme vei.
”Nordnorge” ble således det største cruiseskipet i et eksklusivt marked. De første kapteiner på disse cruisene med ”Nordnorge” var Trond Holten og Bengt Dybfest. Det var godt belegg om bord med tyskere, amerikanere og fra andre nasjoner. Etter åtte rundturer gikk skipet hjemover via Las Palmas og den 10. april 2003 la skipet til kai i Bergen. Det hadde da vært borte et halvt år. I denne perioden hadde skipet vært overført til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og hadde hatt en internasjonal hotell- og cateringbesetning.
Den 11. april gikk skipet igjen inn i hurtigrutefarten med avgang fra Bergen. Siden har ”Nordnorge” på høst og vinterstid her nord vært brukt til slik cruisefart på de sydlige områder av jordkloden, til og med sesongen 2007/08. De to siste gangene også sammen med søsterskipet ”Nordkapp”. På grunn av rederiet Hurtigruten ASAs vanskelige økonomiske situasjon, lå i 2008/2009 det prektige skip ”Nordnorge” ei tid i opplag ved Åndalsnes sammen med ”Nordlys”. ”Nordnorge” ble de ngang i høst- og vintersesongen erstattet av 52 år gamle ”Nordstjernen”som var vesentlig billigere i drift. De siste årene har imidlertid ”Nordnorge” igjen vært kontinuerlig i fart langs norskekysten på grunn av ”Finnmarken”s utleie som hotellskip ved Australias kyster.
Det var nettopp ”Nordnorge” som representerte Hurtigruten og som fikk stor ære og oppmerksomhet både i Norge og i utlandet da NRK fjernsynet på sin kanal 2 sendte programmet ”Hurtigruten, minutt for minutt” i hele fem døgn sist sommer under jubel-seilasen fra Bergen til Kirkenes.
Cruisefarten ved Sydpolen ivaretas i dag av M/S ”Fram”, det spesialbygde cruise- og explorerskipet, levert Hurtigruten ASA fra verft i Italia våren 2007.
Noen fakta
Bygd 1997 ved Kleven Verft A/S, Ulsteinvik. Antall passasjerer: 691. Antall køyer: 457. Bilplasser: 50. Bruttotonn: 11.384. Lengde: 123,30 meter. Bredde: 19,50 m. Dypgående: 4,70 m.
Kjøl/frys: 890 kubikkmeter. Sideportsystem med palleheis for lasting/lossing. Hovedmaskineri: 2 x 6114 bhk MaK 4-takt 6 sylindrede dieselmotorer som driver hver sin vripropell. Tilsammen 12.228 bhk. Skipet har to sidethrustere foran og to bak. Aktivt stabilisatoranlegg for mer komfortabel gange i sjøen. Fart maks: 18-20 knop. 15 knop i kystfart.
Kilder: Boka ”Hurtigruten, sjøveien mot nord” av Dag Bakka jr. 2003, samt egne innsamlede opplysninger.
Tekst: Øystein Rysst
Foto: Trond G. Johnsen

Vi presenterer skipene Hurtigruten – del 8

Vi presenterer skipene i Hurtigruten – del 7

Vi presenterer skipene i Hurtigruten – del 6

Vi presenterer skipene i Hurtigruten – Del 5