M/S ”Richard With”

Vi presenterer skipene i Hurtigruten – Del 5

I en serie på i alt tolv artikler presenterer Skipsrevyen dagens hurtigruteflåte i tekst og bilder. Flåten som seiler strekningen Bergen-Kirkenes-Bergen består av to klassiske skip, et mellomgenerasjonsskip (1983) og ni (i skrivende stund et utleid til Australia) moderne hurtigruteskip med cruiseskipstandard – bygd i perioden 1993-2003.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S ”Richard With”
Hurtigruta, kystens riksvei nr 1. fylte 100 år i 1993. En verdig og flott markering var det derfor at Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab valgte å gi rederiets nybygg i hurtigruteflåten navnet ”Richard With”, oppkalt etter pionerkapteinen i Hurtigruta og grunnleggeren av Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS).
Et nytt sildeeventyr i Eidsfjorden vinteren 1880/81 førte til at kaptein Richard With (1846-1930), handelsmann i Risøyhamn, samlet kapital til kjøp av eget dampskip. Dette førte så til at VDS ble stiftet i 1881. Som en engasjert og handlekraftig person gikk Richard With inn for å skape bedre forhold innen samferdsel og handel for folk i Nord-Norge. Han la frem planer og var en stor pådriver for å få i gang ei ekspressbåtrute (det som i dag er kjent som Hurtigruta), den gang mellom Trondheim og Hammerfest, og åpnet disse seilingene som kaptein på det aller første hurtigruteskipet D/S ”Vesteraalen” i 1893. Senere var han også direktør i Vesteraalens Dampskibsselskab på Stokmarknes.
Hurtigruteskipet ”Richard With” (II) er søsterskip til ”Kong Harald” og bygd ved Volkswerft i Stralsund, Tyskland. Flaggskipet til OVDS ble noe forsinket fra verftet og derfor døpt ved kai i Narvik den 19. desember 1993 av fylkesmannen i Nordland, Åshild Haugan. Dagen etter dåpen ble skipet satt inn i rute fra Harstad på sør og overtok dermed etter M/S ”Finnmarken” fra 1956. Skipets to første kapteiner var Peder Pedersen, alternerende med Bengt Dybfest.
Skipet er det andre i Hurtigruta som bærer dette navnet. Den første ”Richard With” var et dampskip bygd i 1909 for VDS ved Trondhjems Mek. Verksted som avløser for gamle D/S ”Vesteraalen”. Det gikk i hurtigrutefart fra 1909 til 1941. D/S ”Richard With” ble under andre verdenskrig (12. september 1941) senket ved Rolvsøy i Finnmark med tap av 99 menneskeliv.
(Dette tragiske forliset er i detalj beskrevet i sjøkaptein Steinar Oppedals bok “Fra De Taptes Saga” hvor han med stor innlevelse beskriver historiene om 15 av 22 hurtigruteforlis. Boken er kun til salgs i Skipsrevyens nettbutikk eller på tlf. 55197770, red. anm.)
M/S ”Richard With” er et meget flott skip. Det har sju dekk og interiøret er utformet av arkitekt Finn Falkum-Hansen. Det er lagt vekt på å gi skipet et internasjonalt preg, samtidig som utsmykningen ved de tre søsken Karl Erik, Eva og Jan Harr fanger opp både historien og stemninger fra vår nordnorske landsdel.
Nevnes spesielt må Karl Erik Harrs store maleri ved trappehallen midtskips med motiv hentet fra Trollfjordslaget. Andre deler av skipet er sterkt Hamsun-inspirert. I trappeløpet forut har han malt en rekke personer fra Hamsuns litterære verden. Her møter vi blant annet Benoni og Rosa, løytnant Glahn og Isak Sellanrå.
Eva Harr har gjenskapt naturen i vekslende årstider på steder i Lofoten, Hamarøy og Ofoten. Hennes malerier finner vi i trappeløpet og i spisesalen akter. Blomster og minner fra barndommens Grytøya er motiver i Jan Harrs bilder. Disse finner vi i ”Draugen Bar” og i salongen ”Syvstjernen” på sjuende dekk. Ellers kan nevnes at kafeen om bord er oppkalt etter los Anders Holte.
I 18 år har det solide skipet ”Richard With” seilt trofast langs kysten. Nevnes må at det var dette skip som innledet sommerseilingene inn Geirangerfjorden fra 1997 av. I desember 2002 ble skipet solgt til KS Richard With ved Per Sævik i Fosnavåg for 375 millioner kroner. Skipet ble så leid på 15 års såkalt ”bare boat certeparti” med tilbakekjøpsopsjon og fortsatte videre under OVDS/Hurtigruten -flagg. I større grad enn kanskje noe annet skip i hurtigruteflåten bærer M/S ”Richard With” bud om Hurtigrutas egen interessante historie og stolte tradisjon.
Noen fakta
Bygd i 1993 ved Volkswerft, Stralsund. Antall passasjerer: 691. Antall køyer: 466. Bilplasser 45-50. Bruttotonn: 11.205. Lengde: 121,30 meter, bredde: 19,20 meter, dypgående: 4,70 meter. Lasterom: Kjøle/fryserom 880 kubikkmeter. Lastedekk 1500 kubikkmeter. Sideportsystem med palleheis.
Hovedmaskineri: 2 stk. MaK 4-takt 6 sylindrete dieselmotorer, type 6M552 C, hver på 6.114 bhk som driver hver sin vripropell, tilsammen 12.228 bhk. Skipet har også to baugthrustere av Brunvoll-konstruksjon for å bedre manøvreringsevnen. Farten er maks. 18-20 knop. Det er også installert et aktivt stabilisatoranlegg med finner for å dempe rulling i høy sjø og således øke komforten om bord.
Tekst: Øystein Rysst
Foto: Trond G. Johnsen
Kilder:
Boka”Hurtigruten, sjøveien mot nord” av Dag Bakka jr. 2003, samt egne innsamlede opplysninger.