Vi presenterer skipene i Hurtigruten – del 1

I en serie på i alt 12 artikler vil Skipsrevyen presentere dagens hurtigruteflåte i tekst og bilder. Flåten som seiler strekningen Bergen – Kirkenes – Bergen består av to klassiske skip, et såkalt mellomgenerasjonsskip (1983) og ni (et i skrivende stund bortleiet til Australia) moderne hurtigruteskip med cruiseskipstandard – bygd i perioden 1993-2003.

M/S ”Nordstjernen”
M/S ”Nordstjernen” fra 1956 er i dag hurtigruteflåtens eldste skip. Skipet ble bestilt straks etter at hurtigruteskipet D/S ”Nordstjernen” fra 1937 forliste i Raftsundet 22. september 1954. Rederiet Det Bergenske Dampskibsselskabs kontrahering kom samtidig med beslutningen om å skifte ut ”Finmarken” fra 1912 og ”Ragnvald Jarl” fra 1930 med nye skip fra samme verft.
M/S ”Nordstjernen” ble levert 24. februar 1956 fra skipsverftet Blohm und Voss AG i Hamburg. Hun var i utseende og arrangement lik sine to eldre søstre, Aalborgerne ”Nordlys” og ”Polarlys”, men bredere og bygget til et nyere regelverk.
Navnet ”Nordstjernen” var en tradisjon i Bergenske fra 1856 og henspeiler på den mest lyssterke stjernen i stjernebildet Lillebjørn. På jomfruturen langs kysten ble skipet ført av kaptein Einar Drægebø. Med som passasjer var også kaptein Søvig fra gamle D/S ”Nordstjernen”. Kunsten om bord er signert Paul Rene Gauguin (1911-1976). Han var sønnesønn av den franske kunstneren Paul Gauguin. Arkitekt Hugo Kaltenborn stod for innredningen.
I 1979 ble Bergenskes hurtigruteflåte solgt til Troms Fylkes Dampskibsselskab (TFDS). I 2006 fusjonerte TFDS og OVDS. Det nye rederiet heter Hurtigruten ASA.
”Nordstjernen” ble i 1994, etter 38 års sammenhengende hurtigrutetrafikk, avløst av nye M/S ”Nordlys”, som ble levert fra Strahlsund i Tyskland. Rederiet valgte imidlertid å beholde ”Nordstjernen” som nå ble satt inn i sommerrutefart mellom Tromsø og Svalbard. Senere har klassikeren blant hurtigrutene med jevne mellomrom hatt mange ”come back” i hurtigrutefarten høst- og vinterstid, og gått i cruisefart langs Svalbards kyster om sommeren med utgangspunkt i Longyearbyen. Skipet er også blitt oppgradert og påkostet flere ganger og er således i utmerket stand.
Det hører med til sjeldenhetene at skip i hurtigruteflåten oppnår en alder på 50 år eller mer. Trolig i underkant av ti skip, alle bygd på slutten av 1800-tallet, kan konkurrere med ”Nordstjernen” i alder. Den 54 år gamle traveren er fremdeles å se i hurtigrutefart langs kysten, sannsynligvis blir hun gående frem til 2012. M/S ”Nordstjernen” er en ypperlig sjøbåt, og i den forbindelse kan vi nevne at hun var eneste skip som krysset Stadhavet på sørgående under nyttårsorkanen i 1993 – da med kaptein Herodd Widding på broen.

Noen fakta om ”Nordstjernen”
Bygget 1956. Antall køyer: 168. Bilplasser: 0. Bruttotonn: 2191. Lengde 80,77 meter, bredde 12,6 meter, dypgående 4,50 meter.
”Skipet har to kjøle/lasterom på tilsammen 21.600 kubikkfot, beregnet på iset fisk. Alle salongene er plassert på samme dekk. Skroget er sveiset med unntakelse av spantene som er klinket til hudplatene. De øverste dekkshus, master, skorstein og livbåter er av sjøbestandig aluminium”, het det i omtalen av jomfruturen i Bladet Vesterålen i 1956.
Hovedmaskineri: 1 stk. MaK 8-sylindret 4-takt dieselmotor, 3600 bhk v/650 omdr. pr min. Ble satt inn i 1982 som erstatter for den originale B & W-motoren fra 1956 på 3000 bhk. Den nye hovedmotoren ga bedre fart og driftsøkonomi. Fart: 15 knop i ordinær hurtigrutefart (Service-speed). Men det fortelles at med fullt pådrag på ny-motoren, har skipet vært oppe i nærmere 20 knop.

Tekst og foto: Øystein Rysst

DEL