Vestfjordfergene skal bygges i Polen

Torghatten Nord AS besluttet at de fire nye fergene som skal gå på indre og ytre Vestfjorden fra 2013 skal bygges ved verftet Remontowa i Gdansk i Polen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vestfjordfergene skal bygges i Polen

Torghatten Nord AS besluttet at de fire nye fergene som skal gå på indre og ytre Vestfjorden fra 2013 skal bygges ved verftet Remontowa i Gdansk i Polen. Remontowa er et anerkjent verft med lang erfaring på fergebygging, også på bygging av gassferger.

De fire nye fergene skal gå i det høyeste fartsområdet i Norge. De vil ha en kapasitet på 80-120 biler og 390 passasjerer. Hastigheten vil være på 12-19 knop.

Administrerende direktør i Torghatten Nord, Bjørn Laksforsmo er svært fornøyd med beslutningen. – Remontowa er et trygt valg for oss. De har lang erfaring på bygging av ulike typer ferger og sitter med en solid kompetanse på gassferger, sier Laksforsmo. – I tillegg har vi erfaring med Remontowa ettersom vi har fire ferger under bygging der allerede, fortsetter han. – De vant ikke bare på pris, men også på kvalitet og leveringsdyktighet, avslutter Laksforsmo.

Også kaptein Fred Halvard Fagermo på MF Bodø, et av fartøyene som skal erstattes med nye gassferger, er fornøyd. – Dette blir helt klart første steg mot en ny æra, både for oss som er ombord og for våre passasjerer. Vi opplever at det er veldig mye fokus rundt dette anbudet og de nye fergene – spesielt fra lokalbefolkningen, men også blant reiselivsnæringen i inn- og utland, sier Kaptein Fagermo.

Siden 1999 har Remontowa levert over 15 ferger til Norge, hvorav 4 gassferger. Remontowa er også store på ombygginger og har gjort flere store fergeombygginger for norske rederier.

Verftet ser på kontraheringen som en bekreftelse på deres sterke markedsposisjon i Norge. Nybyggingsdirektør Jan Paszkowski sier de vil jobbe hardt for at fergene skal være godt egnet for den krevende operasjonen. – En av de viktigste kontrakter for Remotowa. Den bekrefter at vi er anerkjent som gassfergebygger i det norske markedet. Vi planlegger å utvikle konseptet videre, og ser for oss at dette er et viktig steg i retning av å forsterke vår markedsposisjon i Norge ytterligere, sier Paszkowski.