Administrerende direktør Ingvald Fardal (i midten) og økonomidirektør Svein Ege (t.v.) i Fjord Line er i Bergen i forbindelse med startskuddet for aksjeemisjonen. Her sammen med administrerende direktør Tor Haldorsen i Norne Securities som er tilrettelegger.Foto: Hilde Sander Meling

Iverksetter aksjeemisjon i Fjord Line

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den 27. mai gikk startskuddet for aksjeemisjonen i Fjord Line. I løpet av tre uker skal det bergensbaserte meglerhuset Norne Securities utvide rederiets egenkapital med 130 millioner kroner.

Svaret på hvorfor rederiet valgte et meglerhus i vestlandsregionen er i følge administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line sammensatt.

– Vår bankforbindelse til Sparebanken Vest som også er den største eieren til Norne, tidligere erfaringer med meglerhuset og deres kjennskap til regionen har spilt inn, kommenterer Fardal.

Hovedkontor i Bergen

Dermed sørger meglerhuset i Bergen for penger til den maritime næringen på Vestlandet. I motsetning til de fleste verdipapirforetak i regionen har Norne Securities valgt å styrke sin tilstedeværelse i vest, og er i dag de eneste med hovedkontor i Bergen som kan kalle seg en totalleverandør av verdi- og kapitalmarkedstjenester.

– Nærheten til våre kunder kan ofte være avgjørende for å gjøre en best mulig jobb, forteller administrerende direktør Tor Haldorsen i Norne Securities, og legger til at de blant annet har stort fokus på bedriftene på Vestlandet.

Kunnskap og nettverk

Ingvald Fardal i Fjord Line mener også det er av stor betydning at man har de finansielle verktøyene på plass i regionen.

– Det er opplagt en styrke for den maritime næringen – særlig fordi man som meglerhus med utgangspunkt i Vestlandet gjerne har en spesiell motivasjon til vekst og utvikling for regionen, sier Fardal.

Oppdraget Norne Securities nå har fått av Fjord Line strekker seg frem til 16. juni.

– Et oppdrag vi gleder oss til å gå i gang med, sier Tor Haldorsen.

Fjord Line har rundt 3000 aksjonærer fra regionene i dag, men selskapet satser på at det blir enda flere.

– Vi kommer også til å gå tyngre inn på Østlandet, sier Fardal og forklarer blant annet dette med ombyggingen av den gamle MS «Bergensfjord» som skal trafikkere Sandefjord-Strømstad under navnet MS «Oslofjord» fra sist i juni.

Kapitalkrevende bransje

Det norske maritime miljøet har vist at det klarer å konkurrere på det globale markedet gjennom generasjoner, men likevel er shipping både kapitalkrevende og forbundet med risiko.

– Det er avgjørende at verdipapirforetak har tilstrekkelig kunnskap om produktene, og i Bergen sitter man midt i smørøyet for Vestlandets omfangsrike og komplette, maritime miljø, sier daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen, Susanne Rislå Andersen.

Hun mener det er en stor fordel for Norne at de har etablert hovedsetet slik at man sitter tett på miljøet og får god kjennskap til det store aktørbildet.

– Jeg tror Norne sin satsing på lokasjon kan være strategisk riktig, sier Rislå Andersen.