Ukens skipsbesøk: M/S «Skandi Vega»

Helt siden den var ny i 2010 har «Skandi Vega» hatt mye å gjøre. De siste syv årene har ankerhåndteringsfartøyet vært på fast kontrakt for Statoil.

IMG_6007
Kaptein Odd Magnus Stenevik. Foto: Andrea Bærland

– Det blir spennende å se om vi får ny kontrakt, når denne løper ut rundt 17. mai, sier kaptein Odd Magnus Stenevik. 

Denne uken har Stenevik og mannskapet på 27 hatt noen sjeldne, rolige dager i Bergen. Dager som har blitt benyttet til litt kjærkomment vedlikeholdsarbeid.

– Vi venter på beskjed om en rigg vi skal flytte, men de sklir litt på tidspunktet. Den skal i opplag i Florø, så de har det vel ikke travelt, sier han om årsaken til bergensoppholdet.

Arbeidet for Statoil har stort sett funnet sted i Nordsjøen, men det har også blitt to turer til Canada. På turen over i 2011 hadde de med seg 13 ankere med utstyr, da var det fullt på det 1080 m2 store dekket.

Dekket fylt med ankere og bøyer. Foto: Privat
Dekket fylt med ankere og bøyer. Foto: Privat

– Vi gjør mye presettings-arbeid for Statoil, og i enkelte tilfeller er vi faktisk for svake og må bruke to båter for å tilfredsstille kravene for  å få ankeret til å sitte.

Les også: Skipsrevyens omtale av «Skandi Vega»

Landstrøm og hybrid

«Skandi Vega» som ble overlevert fra STX Norway Offshore AS – Aukra som byggenummer 706, er om lag 110 meter lang og 24 meter bred og har en bollard pull på 353 tonn.

Det hybride fremdriftssystemet på totalt 36 000 hestekrefter består av to hovedmotorer og fire hjelpemotorer fra Wärtsila og kan kjøre dieselelektrisk og mekanisk.

På veggen henger en plakett som bevis på at «Skandi Vega» var første offshoreskip til å benytte seg av landstrøm i Bergen Havn.

«Skoleskip»

Chief Jarle Kristoffersen, maskinlærling Torbjørn Habbestad og førstemaskinist Pål Karlsen. Foto: Andrea Bærland
Chief Jarle Kristoffersen, maskinlærling Torbjørn Habbestad og førstemaskinist Pål Karlsen. Foto: Andrea Bærland

Stenevik har vært i Dof de siste 27 årene, kaptein siden 1993 og på «Skandi Vega» siden skipet var nytt. Blant mannskapet forøvrig er det også flere med lang fartstid,

førstemaskinist Pål Karlsen som også har vært med siden båten var ny skal om kort tid ta over som maskinsjef, når nåværende chief Jarle Kristoffersen går av med pensjon. Med seg i maskinrommet har de også lærlingen Torbjørn Habbestad.

– Vi har for tiden seks opplæringsstillinger, og har hatt mange lærlinger innom i årenes løp så vi er nesten litt sånn skoleskip, sier Stenevik, som til og med har gitt statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen en liten leksjon i ankerhåndtering.