Ukens skipsbesøk: RS 163 «Kristian Gerhard Jebsen II»

Styrmann Rikard Bjørklund har jobbet i Redningsselskapet ett års tid, og om bord på RS 163 «Kristian Gerhard Jebsen II» siden redningsbåten var ny. – Jeg ønsket meg en mer meningsfull jobb, og søkte meg jobb om bord, sier Bjørklund til skipsrevyen.no.

– Jeg var heldig og fikk ta ut en helt nye båt av typen Petter C.G. Sundt-klassen. Det er en helt ny plattform for fremtidens redningsskøyter. Den har vannjet, er lite dyptgående (stikker 90 cm), har godt med maskinkraft og veldig høy toppfart på 42, sier Bjørklund til skipsrevyen.no.

Besetningen på fartøyet som for tiden konsentrerer seg mest om vedlikehold og medlemsoppdrag, er liten og består av tre personer, styrmann Rikard Bjørklund, skipper Ivar Karoliussen og maskinsjef Steffen Nonbo.

– Vi har en ordinær skipsturnus med fire uker på og fire uker fri. Når vi er så få, blir man godt kjent, smiler han.

-Jeg ønsket meg en jobb der jeg slapp å gå sjøvakter, har gått opp og ned langs kysten i allslags vær dag og natt, seks timer på seks timer av. Her har vi en friere hverdag, vi kan trene i arbeidstiden, lage vår egen mat, det er et godt samhold. Kommer du sammen med en god gjeng så blir det bra. Det er jo familien min dette her. Det er ikke for alle, men det er det ingen yrker på sjøen som er. Man må kunne tåle å være litt borte.

Moderne utsyrt
RS 163 er utstyrt med det siste innen navigasjonsutstyr. Fartøyet har blant annet et varmesøkende kamera og en hydraulisk redningsplattform som er nedsenkbar. Den har også et redningsnett på siden der de kan fange opp folk, forteller Bjørklund som ikke har vært med på noen større redningsaksjoner med denne båten enn så lenge.

Les også: Vestlandets nye redningsskøyte døpt i Bergen

KGJ 2 er bygget på Swede Yard ved Gøteborg og er i P.C.G Sundt -klassen (fast patrole boat class). Fremdriften besørges av to Scania V8, 16 L.

– Den er oppgradert med twin Turbo expansion KIT, således kan vi dra ut cirka 1000 BHK til hver av de to fremdriftsakslingene. Båten har installert to Roll- Royce vannjett kamera drev som kontrolleres hydraulisk via et topp-moderne fullintegrert styringssystem som opereres fra to pilotstoler på skipets bro, forklarer den danske maskinsjefen om bord, Steffen Nonbo

Redningsaksjoner
– Jeg har ikke vært med på noen alvorlige redningsaksjoner med denne båten, men jeg har vært med på å hente opp fisketurister som har ligget i havet i 8 timer. De hadde kantret med båt og lå der og klamret seg fast til kjølen, men vi fant dem sammen med Sea King. Heldigvis, minnes Bjørklund.

I følge Redningsselskapets statistikk har fartøyet som ble døpt i slutten av april så langt reddet fire liv, assistert 144 personer og 56 fartøy.
Bjørklund legger til at de som er på det motsatte skiftet, har vært på litt mer action da de assisterte RS 140 Bjarne Kyrkjebø under helikopterulykken i Bergen i mai. Ellers er det svært mange av Redningsselskapets oppdrag som ikke blir offentliggjort av hensyn til pårørende.