Ukens skipsbesøk: «Polar Empress»

Etter å ha ligget i Bergen siden november i fjor er seismikkskipet «Polar Empress» endelig i arbeid igjen. Skipsrevyen.no besøkte mannskapet helt i innspurten av mobiliseringsarbeidet.

I fjor høst ble det tidligere GC Rieber-fartøyet sammen med «Polar Duke», «Polar Duchess», og «Polar Marquis» overført til det nye seismikkselskapet Shearwater Geoservices som eies av GC Rieber Shipping og Rasmussengruppen med en halvpart hver.

Les også: TGS erklærer Shearwater-opsjon

Kaptein Asmund Fredheim. Foto: Andrea Bærland
Kaptein Asmund Fredheim. Foto: Andrea Bærland

– Denne uken holder vi på å mobilisere for nordsjøsesongen, og vi har godt med arbeid i sommermånedene, sier kaptein Asmund Fredheim.

Han har allsidig maritim bakgrunn med erfaring med alt fra tråler til kjemikalietanker. Seismikkfartøy har han jobbet på i 17,5 år, de siste tolv som kaptein.

Toåring med isklasse

Både Fredheim og vessel manager (leder for seismikk-crewet) Tony Tollefsen har fulgt «Polar Empress» hele veien fra tegnebrettet. Fartøyet ble levert fra Myklebust Verft i mai 2015, og nominert til Skipsrevyens pris Ship of the Year samme år.

«Polar Empress» er bygger med isklasse, er 112,6 meter lang, 25,8 meter bred og har en bollard pull på om lag 263 tonn. Fremdriften besørges av fire hovedmotorer fra MAN med ca 26 000 hestekrefter. Kompressoren, som er vital for seismikk, har en kapasitet på 3000 psi.

IMG_6317
Vessel manager Tony Tollefsen. Foto: Andrea Bærland

Les mer: Skipsrevyens omtale av M/S «Polar Empress»

Seismikkskipet er utstyrt med 22 streamere, men Tollefsen forklarer at hvor mange man bruker avhenger av hva slags jobb man skal gjøre, og at man gjerne har noen i «spare». I mobiliseringsfasen suppleres det også med mye nytt seismikkrelatert utstyr.

Sengeplass til 70

Fredheim forteller at mannskapsskifte som regel gjøres med helikopter, og at bunkring gjøres fra skip-til-skip. Med både seismisk og maritim bemanning teller mannskapet vanligvis om lag 40-45 mann som jobber i turnus på seks uker, men fartøyet er innredet med hele 70 enkeltmannslugarer.

– Akkurat det at alle får sove på enkeltvis er jeg veldig glad for, det gjør det lettere å sette opp vaktlisten enn om man skulle delt, påpeker Fredheim.

Han forklarer videre at hver lugar kommer med egne oppgaver evakueringsoppgaver knyttet til stilling, og at alle må dobbeltsjekke med evakueringsplanen at de har blitt tildelt riktig lugar når de kommer om bord.

– Vi har et utrolig dyktig mannskap, og alle gleder seg veldig til å komme på sjøen igjen, der går dagene fort sier kaptein og vessel manager unisont.

DEL