Ukens skipsbesøk: M/S «KL Saltfjord»

Denne uken steg vi om bord i M/S KL Saltfjord som lå til kai i Bergen. På broen tok kaptein Odd Arne Opstad oss vel i mot.

– Vi har den største trekkraften i flåten, vi har hele 397 tonn. Dette skipet har en maskin mer og større propell enn de andre skipene. Propellen måler 4,9 meter. Det utgjør kanskje 60-70-tonn og gjør at vi kan brukes til litt mer heavy saker, sier Opstad.

Maskineriet består av to store hovedmotorer og fem mindre hjelpemotorer. Opstad synes ellers at det er god kapasitet på dekk og vinsjer.

I 2011 overtok K Line Offshore As seks nybygg av typen AH 12 CD design fra STX OSV Langsten. KL Saltfjord fikk b.nr. 732. Det er roligere tider for mannskapet på skipet i dag sammenlignet med den gang skipet var nytt.

– Vi kommer fra oppdrag for Statoil på Mongstad, men nå er vi gått til Bergen som er ventehavn for oss. Her utfører vi vedlikehold, vasking og service, sier Opstad til skipsrevyen.no.

Norsk og britisk sokkel

KL Saltfjord brukes hovedsakelig til riggflytting. Med tanke på den enorme trekkraften, er den godt rustet til det.

Les også: Skipsrevyens omtale av «KL Saltfjord»

– Vi blir også mye brukt til å legge ut ankersystem før riggen kommer på lokasjon. Det er det båten er bygget for, sier kapteinen og legger til at de opererer i hele Nordsjøbassenget, både på norsk side og på britisk side, samt i Barentshavet.

Mars-april er nokså fine måneder værmessig, mens september og januar er verstingene, forteller han. Dette vet Opstad alt om, for han har jobbet om bord siden båten var ny, først som overstyrmann, og de siste fire årene som kaptein.

Han synes det har vært en fin reise med et stabilt mannskap og lite problemer.

– Det er kjekt å jobbe til havs, avslutter kapteinen.