Ukens skipsbesøk: «Havila Venus»

– Dette livet er fantastisk, sier Helene Thorkildsen som jobber som kokk om bord på ankerhåndteringsfartøyet M/S «Havila Venus» på femte året.

Thorkildsen hadde egentlig sett for seg arbeid på rigg, men fikk smaken på et arbeidsliv på båt før hun kom så langt. Hun synes hun har verdens koseligste jobb, og trives med turnusen.

Les også: Skipsrevyens omtale av M/S «Havila Venus»

IMG_6040
Kaptein Ronald Reite. Alle foto: Vibeke Blich

M/S «Havila Venus», med byggenummer 99 er det første skipet av Havyard 845-design, og ble overlevert fra Havyard Leirvik AS til Havila Shipping ASA den 14. oktober 2009.

Sjeldent norgesbesøk

Når Skipsrevyen er på besøk, er det bare snakk om timer før skipet seiler fra Skolten mot Kraken Oifield, øst av Shetland på engelsk side. Det opplyser kaptein Ronald Reite til skipsrevyen.no.

Det er nå 244 dager siden AHTS-en var på Norges-besøk sist.

– Vi har ikke vært i Norge siden juni i fjor. Da lå vi her i to uker, forteller Reite som har jobbet om bord siden båten var ny.

– Båten kom ut høsten 2009, og det har vært en grei reise med en del jobbing og en del venting. Vi har fått være med på voldsomme svingninger da det gikk fra gode til plutselig dårlige tider. Det blir spennende å se hvor lang tid det tar før det snur, synes han.

Besetningen på normalt 15 mann jobber stort sett i Nordsjøen, både på norsk og engelsk side, men mest på engelsk. Da er de på jobb for tradisjonelle oljeselskap som BP UK og Shell UK.

– Utsyret er som på AHTS-er flest. Det er ikke så stor forskjell på dem i dag. Har store vinsjer på dekk, vi driver og sleper på rigger og sånt. Tre store vinsjer som du kan ha vaiere på. Vi har 27,5 tusen hester på dennne motoren. Enkelte båter har store propeller, og vi har en bra stor en på på denne også. Vi er ikke av de sterkeste, men ligger midt på treet. Dekket er 750 kadratmeter som du kan ha anker og gods på, opplyser Reitan til skipsrevyen.no.