Illustrasjonsfoto

Triplex med ny MDH 42 kontrakt

Triplex har sikret seg en ny MDH ordre fra BOA offshore. Kontrakten inkluderer også Haikjefter, vertikale tauepinner og spoleblokk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kontrakten gjelder for en 1+1 fartøy av Wartsila VS 491 design, med første leveranse i januar 2014.

"Vi er svært glade for at BOA har valgt Triplex som leverandør av dekksutstyr for sine nye ankerhendlere", sier Offshore Salgssjef i Triplex AS, Even Kippernes.

Triplex MDH er den ultimate dekksløsningen for fremtidens ankerhåndteringsfartøy. Traverskranen har en løftekapasitet på 42 tonn over hele arbeidsdekket. I tillegg har den en trekkraft på 30 tonn, som er nyttig når man eksempelvis skal trekke på tunge kjetting lenker.

Vi ser at utviklingen går mot operasjoner lengre ut til havs og på dypere vann. Dette gjør at oljeselskapene etterspør fartøy som kan håndtere større, tyngre og mer utstyr på dekk. Da er det viktig å ha tilstrekkelig løftekapasitet over hele arbeidsdekket for å sikre en effektiv og sikker dekkshåndtering.

En av fordelene med traversløsningen, er at den løfter og kjører frem utstyret istedenfor for å slepe det langs dekket. Dette fører til mindre slitasje på fartøy og utstyr, og bidrar samtidig til tryggere arbeidsforhold på dekk.

MDH-systemet inkluderer også en rekke andre løsninger for å oppnå maksimal sikkerhet for matrosene. Herunder en egen wireklype for å ta ut rotasjonskreftene i vaiere, en dedikert manipulator arm for fine operasjoner, to kameraer, flomlys og ulike manipulator verktøy for helautomatiske operasjoner.

Traverskranene til BOA vil også være forberedt for 5t Tractioner for håndtering av fibertau, samt ha mulighet til å frakte og sette ut observasjons-ROV´er og oljevernutstyr.

MDH´ene har vist seg å være svært pålitelige siden det første eksemplaret ble installert på Normand Ferking i 2005. I dag er det tolv fartøy med Triplex MDH, hvorav fem er på langtidskontrakter i Brasil.

Når det gjelder haikjeftene, kan de nå leveres med et unikt Load Measurement System (LMS), som gjør at vinsjoperatøren har full kontroll over hvor mye last som henger i haikjeften. Systemet er tidligere blitt installert på fem forskjellige fartøy og erfaringene er veldig positive, avslutter Kippernes.