Styrker kondemneringsordningen
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
For ytterligere å aktualisere ordningen har Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) nå vedtatt å endre og forenkle vilkårene, blant annet ved å åpne for at risikolåneordningen nå også kan omfatte kjøp av mer moderne fartøy i annenhåndsmarkedet, og ikke kun nybygg.
Holder ikke dagens standard
- Hovedmålet er fortsatt at ordningen skal skape klare miljøgevinster gjennom å skifte ut og erstatte gamle fartøy. Vi vet at svært mange av de skipene som trafikkerer og frakter gods langs kysten har en alder og maskinteknologi som ikke står i forhold til dagens standarder, sier Inger Solberg, direktør for bærekraft i Innovasjon Norge i en pressemelding.
- Endringene som NFD har foretatt i vilkårene gjør ordningene mer fleksible. Det tror vi vil gjøre både kondemnerings- og låneordningene attraktive for brukerne, og vi ser frem til å ta mot søknader, legger hun til.
Her er de viktigste endringene i ordningene som skal bidra til fornyelse og miljørettet modernisering av skip i nærskipsfarten:
- Flaggkravet (NIS/NOR) for kondemneringstilskudd erstattes med et vilkår om at kondemnert skip skal være et skip i nærskipsfartsflåten som har hatt norsk eierskap eller vært eiet av norsk registrert foretak i minst 12 måneder.
- Vilkåret om at skip som skal kondemneres må ha hatt det vesentlige av sin aktivitet langs norskekysten siste 12 måneder fjernes.
- Det åpnes for at kondemneringstilskuddet og innovasjonslåneordningen også kan benyttes ved kjøp av skip i annenhåndsmarkedet med vesentlig bedre miljøprofil en skipet som kondemneres.
- Som hovedregel legges det til grunn å opprettholde kondemneringstilskudd på 2 millioner kroner per skip, men Innovasjon Norge gis større fleksibilitet til å vurdere maksimalgrensen for tilskudd slik at gode prosjekter som krever noe høyere kondemneringstilskudd kan støttes.