Sjef for skipsreparasjoner i Westcon, Georg Matre. Foto:Øyvind Sætre/Westcon

Sterk ordreinngang hos Westcon

Med fem borerigger på vei til Ølen og i underkant av 30 skipsreparasjonsoppdrag i boken ligger det an til å bli en travel vinter hos Westcon. Samtidig som fasilitetene i Ølen forbedres, planlegges en kapasitetsøkning for både skip og rigg etter oppkjøpet av STX Florø.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med kjøpet av STX Florø i januar – nå Westcon Yard Florø – får Westcons kunder tilgang til en overbygget dokk på 200 meter. Dette vil føre til enda flere spennende skipsoppdrag, forventer sjef for skipsreparasjoner i Westcon, Georg Matre.

- Vi har tidligere måtte si nei til oppdrag på båter som ikke får plass i dokkene vi tidligere har hatt. I Florø kan vi nå ta i mot enda større konstruksjonsfartøy, lastebåter og ferger. I tillegg har verftet en meget attraktiv beliggenhet for mange av våre kunder, sier Matre.

Oppdrag for skipsreparasjoner omsettes i et spotmarked med kortere tidshorisont enn eksempelvis riggvedlikehold, og Matre rapporterer om nærmere 30 skipsoppdrag ved Westcons avdelinger i Ølen, Karmsund og Helgeland den nærmeste tiden.

- Det er tøff konkurranse, og spesielt fra verft i Danmark, Sverige og Tyskland. Mange rederier og oljeselskap verdsetter kort innseilingsdistanse, da dette er både tids- og utslippsbesparende. Derfor hevder norske verft seg godt, og blant disse er nok Westcons de aller mest konkurransedyktige med tilbud ved fire verft langs hele norskekysten.

Også for riggvedlikehold ser ordreinngangen svært lys ut for Westcon og det kan bli en repetisjon av situasjonen fra i fjor høst da Ølensfjorden var fylt med fire store borerigger. Med utbedring av innseilingen til det nykjøpte verftet i Florø vil Westcons kapasitet også for riggoppdrag kunne utvides.

- Det er fortsatt høy aktivitet i riggmarkedet og det merker vi godt. 2012 var nok et hektisk år og ingenting tyder på at 2013 blir spesielt roligere. Med verftet i Florø vil vi kunne ta hånd om enda flere rigger, sier Westcons riggsjef Malvin Eide, og legger til at også anlegget i Ølensvåg nå gjennomfører forbedringer:

- Siden Westcon begynte å satse på riggvedlikehold har vi hatt nærmere 100 riggoppdrag. I samme periode er det investert nærmere 600 millioner kroner i anlegget i Ølen. Nå investeres det ytterligere i 200 nye kundekontorer og utvidelse av produksjonshallene og overnattingsfasilitetene.

I dag ligger West Hercules til kai i Ølen der den gjennomfører oppgraderinger og vinterisering. De neste månedene setter følgende rigger kursen mot Westcon for å utføre oppgraderinger og modifikasjoner:

· Leiv Eiriksson (Ocean Rig) – ankommer i februar

· West Alpha (North Atlantic Drilling) – ankommer i mars

· Transocean Searcher (Transocean) – ankommer i mars

· West Phoenix (North Atlantic Drilling) – ankommer i april

- Både Leiv Eiriksson og West Alpha har vært hos Westcon tidligere, og det blir et hyggelig gjensyn. Våre dyktige folk jobber knallhardt med å levere i henhold til kundenes krav, og når de stadig vender tilbake med sine rigger tar vi det som et signal på at vi gjør noe riktig, sier Eide.