Stava Sjø har inngått kontrakt med Marine Harvest

Arbeidsbåten "Safir" levert av FMV til Stava Sjø ble nylig døpt i Haugesund. Foto: Espen Johansen båtfører på Safir.

Av: Therese Soltveit, kyst.no 

Servicebåtselskapet Stava Sjø har nylig døpt arbeidsbåten «Safir» i Smedasundet i Haugesund, og fartøyet skal i drift fra og med 1. mars. – Vi ha inngått en ettårskontrakt med Marine Harvest Vest, som blir ny kunde hos oss. Det er helt topp at vi har fått inngått et samarbeid med dem. De er jo en stor aktør i oppdrettsnæringen, sier daglig leder Trond Stava fornøyd.

«Safir» er bygget ved Fitjar mekaniske verksted (FMV) og under dåpen i Haugesund hadde mange representanter fra Fitjar tatt turen, ifølge Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Trond Stava, daglig leder i Stava Sjø er glad for å få kontrakt med en av de store oppdrettsgigantene i Norge og i verden. Foto: privat.
Trond Stava, daglig leder i Stava Sjø er glad for å få kontrakt med en av de store oppdrettsgigantene i Norge og i verden. Foto: privat.

Produksjonssjef Åsmund Sørfonn i FMV var selv til stede under dåpen og understreket hvor viktig samarbeidet med Stava Sjø har vært for verftet.

Daglig leder Trond Stava sier til kyst.no at dette er en standard servicebåt, som skal utføre de operasjonene kunden ønsker.

– Vi ha inngått en ettårskontrakt med Marine Harvest Vest, som er en ny kunde hos oss. Det er helt topp at vi nå har fått inngått et samarbeid med dem. De er jo en stor aktør i oppdrettsnæringen, sier han fornøyd.

Les også: Heimli Ship Design inngår ny kontrakt

Edelsten-fartøyer

Fartøyet «Safir» har byggenummer 216, og er av den såkalte HFMV Sørfonn klassen, som er et spesialdesign av FMV.

– Vår første båt fikk navnet Smaragd oppkalt etter en gammel fiskebåt som holdt til der vi har base i Sveio, og vi har derfor valgt å holde oss til edelstener i navnene, sier Stava til kyst.no.

Dåpen skjedde lørdag denne helgen på Smedasundet i Rogaland, og fartøyet ble overlevert fra verftet fredag.

– Arbeidsbåten skal i drift allerede 1. mars, og er da på kontrakt ett år hos dem, sier Stava.

Han beskriver fartøyet som en standard servicebåt, og påpeker at de har fått bygd flere slike fartøy hos FMV tidligere.

Servicebåtselskapet har nå utvidet flåten til fem fartøy. Der tre fartøy er på faste kontrakter, og de to mindre fartøyene opererer for forskjellige kunder.

Den femte arbeidsbåten til Stava Sjø ble nylig døpt, og skal operere på kontrakt for Marine Harvest. Foto: Espen Johansen båtfører på Safir.
Den femte arbeidsbåten til Stava Sjø ble nylig døpt, og skal operere på kontrakt for Marine Harvest. Foto: Espen Johansen båtfører på Safir.

Om fartøyet: 

  • Lengde: 14.96 meter, bredde: 12 meter
  • Driss: 3,90 meter
  • 2x 5 tonns nokker
  • 1x 60 tonn vinsj
  • 1 x 30 tonn vinsj
  • 2 x thrustere 120 hk
  • 2 x 2 mannslugarer
  • 2 x 1 mannslugarer
  • Scannia motorer
  • 2 stk hjelpemotorer 42 kw
DEL