“Mærsk Mc-Kinney Møller” var det første skipet i Triple-E serien.Foto: A.P. Møller - Mærsk A/S

Status – skipsbygging globalt

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Status – skipsbygging globalt

Vi sakser fra artikkelen “Status for internasjonal skipsbygging” som kommer i Skipsrevyen nr. 6/2014.

Ordreboken

Selv om statistikk for årets to siste måneder ikke foreligger når dette skrives, kan det være interessant å se på utviklingen i 2014. Ifølge tall fra Clarkson Research var den global ordreboken på 5.344 skip per starten av november, hvilket er en reduksjon på 5,3% siden året startet. Målt i DWT er ordreboken på 323,5 millioner som er bare 1% lavere enn i januar.

Nye ordrer

Per slutten av oktober er det blitt plassert 1.498 nybygningskontrakter på 94,8 m DWT globalt. Hvis den samme trenden fortsetter ut året, betyr det nedgang på 36% fra 2013.

Levert

342 skipsverft har levert 1.531 skip på 77,3 m DWT i 2014 frem til og med oktober. Takten for nye leveringer har avtatt i andre halvår. Det ventes at året 2014 kommer ut med ca. 94 m DWT med nybygg levert, eller 13% lavere enn i 2013.

Som vi har bemerket i tidligere artikler (“Offshore nybygg – tyngdepunktet forskyves til Asia?”), har segmentet Offshore Service Vessels gjort seg sterkt gjeldende når det gjelder antall nybygg levert i år.

Det er nedgang i forhold til 2013 for leveringer av nye tank- og bulkskip.

De største

Skipsverftene med størst ordrebeholdning er p.t. Daewoo og Hyundai HI, – begge med ca. 14 millioner DWT eller ca. 6 millioner CGT.

Av europeiske verft finner man Meyer Werft på 22. plass med 1,2 m CGT i ordre fordelt på 8 skip.

Kleven kommer på 131. plass i størrelse på denne 31. oktober listen etter an aktiv periode i det siste.

Norges stilling

I antall skip blir Norge smågutt å regne mot Østens giganter. Innenfor Europa ligger faktisk Nederland et stykke foran.

Artikkelen tar også for seg priser, investeringer, byggeland og OSV / Asia.

zachs@skipsrevyen.no