Statoil og AET utvider samarbeidet i Nordsjøen

"Eagle Barents" er ett av AET-skipene som allerede jobber for Statoil i Nordsjøen. Foto: Statoil

Statoil annonserer i dag at de utvider sitt samarbeid om befraktning i Nordskøen med AET, et datterselskap av det malayiske rederiet, MISC Berhad. 

Den nye kontrakten gjelder to nye DP2 bøyelastskip på 125 000 dødvekttonn som skal bygges ved Samsung Heavy Industries. Ved levering i 2019 skal de i arbeid for Statoil på norsk sokkel i Nordsjøen, Norskehavet og den sørlige delen av Barentshavet, samt på britisk sektor.

– Skytteltankskipene vil være energieffektive og ha hoved- og hjelpemotorer som drives av både væske og LNG, i tillegg til muligheter for å få installert VOC.  Når disse to skytteltankskipene kommer i drift i 2019, ventes det at de blir verdens første LNG-drevne skytteltankskip og de mest energieffektive, skriver Statoil i en pressemelding. 

Disse nye fartøyene kommer i tillegg til de to DP2-skipene Statoil fra AET som allerede går på kontrakt for Statoil i Nordsjøen.

I 2012 dannet AET et samarbeidsselskap, AET Sea Shuttle AS, der AET eier 95 prosent og det norske selskapet ADS Shipping eier 5 prosent, som skulle eie og drive to fartøyer med dynamisk posisjonering i Nordsjøen. De to nye skipene skal også eies og drives av de samme selskapene i samarbeidet. OSM Maritime Group skal levere teknisk ledelse, med støtte fra MISC Group, under byggingen av skipene.

DEL