Illustrasjon: Skipsteknisk

Skipsteknisk utvikler kabellegger for franskmennene

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Da det franske selskapet Nexans skulle avgjøre hvilket designselskap som skulle utvikle deres nye kabellegger, falt valget på Skipsteknisk. 

Ifølge en pressemelding fra selskapet skal kabelleggeren ha en kapasitet på 10 000 tonn høyspentkabel i svingskiven på dekk, og vil bli en av verdens største kabelleggere.

Fartøyet som har fått benevnelsen ST-297 CLV,  har en lengde på ca 150m og vil i tillegg til høyspentkabler, også kunne frakte og legge fiberoptiske kabler og utføre såkalt bundling. ST-297 CLV er designet med høy redundans både i propulsjon (DP3) og i det svært avanserte kabelleggingsutstyret, og skal kunne operere og holde posisjonen sin selv under ekstreme værforhold. 

Skipsteknisk og Nexans har allerede arbeidet med utviklingen av fartøyet i mer enn et år, og etter en tøff anbudskonkurranse, ble det det Kroatiske verftet Uljanik i Pula som skal bygge kabelleggeren.

Levering er satt til tredje kvartal 2020.

Skipsteknisk AS har base i Ålesund og har en stab på omkring 80 ingeniører og sivilingeniører inkludert elektroingeniørfirmaet SkanEl. Firmaet har etter bortfallet av offshore, opparbeidet en sterk ordrereserve først og fremst gjennom fiskefartøyer, men også gjennom flere havforskningsfartøyer. Kontrakten for Nexansfartøyet representerer i størrelsesorden 20 000-25 000 ingeniørtimer, og bidrar til å trygge arbeidsplassene ytterligere framover.