Ship of the Year

SKANDI AFRICA valgt til Ship of the Year 2015

Subsea service-/construction service skipet SKANDI AFRICA, eiet av DOF Subsea Rederi AS og bygget ved Vard Søviknes, ble 2. juni 2015, valgt til Ship of the Year 2015. Prisoverekkelsen ble utført av Monica Mæland på Nor-Shipping i Oslo.

 

Det var næringsminister Monica Mæland som forestod den høytidelige prisoverrekkelsen på Nor-Shipping 2015. I bakgrunnen juryformann Asle B. Strønen.
Det var næringsminister Monica Mæland som forestod den høytidelige prisoverrekkelsen på Nor-Shipping 2015. I bakgrunnen juryformann Asle B. Strønen.

Mottakere av plakettene var Mons Aase, CEO DOF Group, og kaptein Nils André Hille på vegne av rederiet, samt Frode Klokk, verftsdirektør Vard Søviknes og Erik Haakonsholm Senior Vice President Vard Design.

 

Mons Aase, CEO DOF Group, tok i mot prisen på vegne av rederiet. Han la i sin takketale vekt på GIEKs betydning for at byggekontrakten ble plassert i Norge.
Mons Aase, CEO DOF Group, tok i mot prisen på vegne av rederiet. Han la i sin takketale vekt på GIEKs betydning for at byggekontrakten ble plassert i Norge.
Fra overrekkelsen av Ship of the Year 2015. F.v. jurymedlem Birger Skår, statsråd Monica Mæland, kaptein Nils André Hille, H.M. Kong Harald, Mons Aase, CEO DOF, Erik Haakonsholm fra Vard Design og Frode Klokk fra Vard Søviknes.
Fra overrekkelsen av Ship of the Year 2015. F.v. jurymedlem Birger Skår, statsråd Monica Mæland, kaptein Nils André Hille, H.M. Kong Harald, Mons Aase, CEO DOF, Erik Haakonsholm fra Vard Design og Frode Klokk fra Vard Søviknes.

SKANDI AFRICA er bygget etter VARD 3 12 design og er med DP3 klasse utstyrt for subsea operasjoner og samtidig fokus på gode sjøegenskaper, station keeping performances og lavt bunkersforbruk.

Skipets kapasiteter er unike og representerer en ny målestokk for maritim engineering. Det kan arbeide under vanskelige værforhold og utføre subsea konstruksjonsarbeider på ned til 3.000 meter dybde.

Skandi Africa

Hun er blant annet utstyrt med 900 m.t. offshore kran med aktive og passive heave compensation system. Dette er resursser som gjør skipet uovertruffent innenfor sitt segment. Videre er hun arrangert med 650 m.t. tiltable lay system for fleksible rør og rørlagringsutstyr med 3.500 m.t. basket. SKANDI AFRICA er også utrustet med ROV hangar med to WROV’er for opp til 4.000 m vanndyp.

SKANDI AFRICA har lengde x bredde på 160,9 x 32 m og GT på 22689. Lastedekk måler 2.700 m2. Fremdriftssystemet har Rolls-Royce utstyr som generator diesel motorer, fremdriftsthrustere og manøvreringsthrustere. Skipet er arrangert med bekvemmeligheteer for 140 personer.

 

Den prestisjetunge Ship of the Year prisen er instituert av det norske fagbladet SKIPSREVYEN. Det er leserne som nominerer kandidatene, men den endelige utvelgelsen foretas av en jury som består av utgiver og ansv.red. Asle B. Strønen, tidligere adm.dir. i Norges Rederiforbund Rolf Sæther og adm.dir. i salgs- og markedsorganisasjon Norske Skipsverft, Birger Skår.

 

 

———-

DOF Subsea Rederi er ledende innen subsea tjenester med tilstedeværelse i alle de største olje- og gass produksjonsregionene i verden. Skipet er på langtisktig certeparti til franske Technip. Dette selskapet regnes som et av de ledenede i verden innen project management og er representert i 48 land.

 

Byggeverftet Vard Søviknes er et tradisjonsrikt verft i den internasjonale VARD-gruppen som består av ti verftsanlegg world wide hvor av fem er lokalisert i Norge. Gruppen sysselsetter 11.000 mennesker.