Servicebåten «Knut Viking» overlevert i dag

Knut Frode Eide og hans betrodde medarbeidere Erik Sørheim og Espen Skår Øksenberg sammen med styreformann Tore Håkon Riple og daglig leder i Risnes Marine Craft, Ronald Refvik Hellenes under overtakelsen av Eide Fjordbruk sitt nye servicefartøy: "Knut Viking" i Bergen. Foto: RMC

Av: Therese Soltveit/kyst.no 

Risnes Marine Craft overlever servicebåten «Knut Viking» til Eide Fjordbruk og Fyllingnes Fisk.

– Vi er selvsagt glad for at de velger å bruke en lokal leverandør, og vi har tidligere levert flere båter til Eide Fjordbruk, sier daglig leder Ronald Hellenes til kyst.no.

Fartøyet er av typen «Rosendal 15», og skal bli stasjonert på Fyllingsnes Fisk sitt anlegg i Fensfjorden og Hjeltefjorden, ett heleid selskap av Eide Fjordbruk. Fartøyet skal dermed operere i det værharde området nord i Fensfjorden, med Nordsjøen rett inn.

Tirsdag hadde selskapet fortøyd fartøyet på Bryggen i Bergen og var klar for overlevering til eier Fyllingsnes Fisk.

Daglig leder Ronald Hellenes sier til kyst.no at Knut Frode Eide daglig leder i Eide Fjordbruk, har vært svært delaktig i arbeidet med å utforme båten, og har fått skreddersydd båten til selskapets behover.

"Knut Viking" ligger fortøyd ved Bryggen i Bergen på overleveringsdagen. Foto: RMC
«Knut Viking» ligger fortøyd ved Bryggen i Bergen på overleveringsdagen. Foto: RMC
 

Fartøyet har fått navnet «Knut Viking» etter sjefen selv Knut Frode Eide.

– Vi er selvsagt glad for at de velger å bruke en lokal leverandør, og vi har tidligere levert flere båter til Eide Fjordbruk, sier Hellenes.

Han opplyser videre at Eide-ledelsen var på inspeksjon av fartøyet i går, og at Risnes i dag har overlevert fartøyet til oppdretteren.

Eide Fjordbruk har fra før fått levert Risnesbåtene «Sondre Viking» , «Frode Viking» og «Auren».

– Vi takker for den tilliten eierne Randi Herre Eide og Knut Frode Eide har vist oss og setter stor pris på det gode samarbeidet vi har hatt under byggeprosessen, melder selskapet.

Leverer båter i både stål og aluminium

Tradisjonelt sett har Risnesbåter blitt bygg i stål, men leverer nå skreddersydde fartøyet til kunder i både aluminium og stål. Risnes Marine Craft benytter profesjonelle eksterne aktører i utviklingen av modellene sine.

Skipsingeniør og daglig leder Ronald Refvik Hellenes og industridesigner Bård Arnesen jobber tett på kundene for å gi fartøyet optimale funksjoner og vakre linjer.

Glesvær Ship Design AS er skipsteknisk konsulent. Risnes Marine Craft har som øverste mål å levere kvalitet, levetid, bruksfordeler og innovasjon i sine fartøyer til oppdrettsnæringen.

– Med årelang erfaring fra design og båtbygging skal RMC tilføre økt brukseffektivitet og sikkerhet på en måte som både fornyer og bevarer Risnesbåtene, opplyser de.

Servicebåt-fartøyet «Rosendal 15»: 

«Knut Viking» servicebåten skal driftes av Fyllingsnes Fisk, som er eid av Eide Fjordbruk. Foto: RMC
«Knut Viking» servicebåten skal driftes av Fyllingsnes Fisk, som er eid av Eide Fjordbruk. Foto: RMC
  • Båten har målene 14.95 x 10 meter og er bygget med stålskrog.
  • Det er utrustet med 2×350 hk Scania DI9 motorer.
  • Gir og propellanlegg fra Nogva Motorfabrikk,
  • En 65 tm og en 11 tm kran fra Bergen Hyrdaulic,
  • 30 tonns dekksvinsj,
  • hydraulikkanlegg og sidepropellere samt styringssystem er levert fra PMH.
  • 3 nokkevinsjer på 3 tonn fra Tenfjord Industrier.
  • Navigasjonspakken og elektronikk er levert av Furuno og Hatteland Display.
  • Fartøyet er godkjent for kranoperasjoner med to kraner, sleping, ankerhåndtering.
  • Styremaskin er levert av Sleipner Motor.