Sanko – igjen

Japanske Sanko Steamship har nylig anmodet flere rederier om betalingsutsettelser. På 1980-tallet stod Sanko for en av tidenes største shipping skandaler.I shippinghistorien står derfor rederiets ville aktivitet tidlig på 1980-tallet som et skrekkeksempel:

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sanko – igjen

Japanske Sanko Steamship har nylig anmodet flere rederier om betalingsutsettelser. På 1980-tallet stod Sanko for en av tidenes største shipping skandaler.

I shippinghistorien står derfor rederiets ville aktivitet tidlig på 1980-tallet som et skrekkeksempel:

Flere internasjonale rederier hadde den gangen allerede kontrahert bulk carriers og trodde at timing var god, – prisen var i hvert fall attraktiv.

Men så kom Sankos storkontrahering av ikke mindre enn 123 handysize bulkers. Markedet var allerede elendig etter at oppsvinget fra 1979 til 1981 var over, og Sankos kontraheringer var medvirkende til at krisen ble lenger enn den ellers ville vært. (Den skulle faktisk bli en av de lengste i historien med sine ca. seks/syv år).

Per august 1985 da Sanko søkte om reorganisering, hadde rederiet en vanvittig gjeldsbyrde til bankene på 2450 milliarder yen (ifølge The Japan Lawletter) eller ca. 12,25 milliarder USD basis valuta kursen den gangen. I tillegg hadde Sanko kontraktsforpliktelser og andre forpliktelser på ca. 1050 milliarder yen.

-

Denne uken opplyser Sanko at day-to-day operasjoner for nær 200 skip går som normalt. For hvor lenge?