Samarbeider om hybrid fremdriftsystem

Frydenbø hybrid gir. Foto: Frydenbø

Et nyetablert samarbeid mellom Frydenbø Industri, Kumera As og HElseth AS, skal fokuserer på komplette fremdriftspakker, med spesiell vekt på det voksende markedet for mindre servicefartøy innenfor havbruk/fiskeri.

Et viktig satsningsområde utover konvensjonelle fremdriftspakker vil være en nyutviklet inline hybrid fremdriftslinje.

– Denne hybridløsningen er tatt frem i samarbeid med våre kunder hvor ønske om et brukervennlig system med et minimum av endringer i forhold til konvensjonelle fartøy har vært retningsgivende, sier divisjonsdirektør Terje Vedeler i Frydenbø Industri til skipsrevyen.no.

Vedeler har stor tro på at dette konseptet kan gi betydelig kostnadsbesparelser for kundemassen og samtidig gi store miljøgevinster relatert til både utslipp og støy.

– Vi er allerede i dialog med flere av våre kunder om konkrete prosjekt, og forventer å signere de første kontraktene både på nybygg og på ombygging av eksisterende anlegg innen kort tid, sier divisjonslederen videre til skipsrevyen.no.

Det opplyses i pressemeldingen at den skreddersydde hybridløsningen vil være tilgjengelig for installasjon i fartøy fra 1. januar 2018. Hybridsystemet baseres på en elektromotor mellom dieselmotoren og giret.

DEL