Frydenbø hybrid gir. Foto: Frydenbø

Samarbeider om hybrid fremdriftsystem

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Et nyetablert samarbeid mellom Frydenbø Industri, Kumera As og HElseth AS, skal fokuserer på komplette fremdriftspakker, med spesiell vekt på det voksende markedet for mindre servicefartøy innenfor havbruk/fiskeri.

Et viktig satsningsområde utover konvensjonelle fremdriftspakker vil være en nyutviklet inline hybrid fremdriftslinje.

- Denne hybridløsningen er tatt frem i samarbeid med våre kunder hvor ønske om et brukervennlig system med et minimum av endringer i forhold til konvensjonelle fartøy har vært retningsgivende, sier divisjonsdirektør Terje Vedeler i Frydenbø Industri til skipsrevyen.no.

Vedeler har stor tro på at dette konseptet kan gi betydelig kostnadsbesparelser for kundemassen og samtidig gi store miljøgevinster relatert til både utslipp og støy.

- Vi er allerede i dialog med flere av våre kunder om konkrete prosjekt, og forventer å signere de første kontraktene både på nybygg og på ombygging av eksisterende anlegg innen kort tid, sier divisjonslederen videre til skipsrevyen.no.

Det opplyses i pressemeldingen at den skreddersydde hybridløsningen vil være tilgjengelig for installasjon i fartøy fra 1. januar 2018. Hybridsystemet baseres på en elektromotor mellom dieselmotoren og giret.