R/S «INGE STEENSLAND»

Redningsselskapet (Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning ) fikk overlevert R/S «INGE STEENSLAND» fra Swede Ship Marine AB, Djupvik i Sverige den 30. april 2010 som byggenummer 441. Skøyten er nummer 147 i rekken og skal stasjoneres i Arendal.

Båten etterfølger «Sundt Flyer», «Horn Flyer» og «Stormbull» i denne serien på fire fartøyer i Petter C.G. Sundt – klassen og er bygget i aluminum.
Skøyten er i hovedsak finansiert av den høyt dekorerte krigshelten Inge Steensland. Det er gjennom den allmennyttige stiftelsen Steenslandfondet at Redningsselskapet får denne mulighet til å sette i drift en ny moderne redningsskøyte. Det skjer som en markering av at det i år er 50 år siden Inge Steensland etablerte sin skipsmegler- og rederivirksomhet. Rederen og skipsmegleren Inge Steensland har alltid hatt nær tilknytning til sjøen. Som 17-åring satte han over Nordsjøen for å melde seg til krigsinnsats i Marinen og Kompani Linge. Fra 1960 har Steensland drevet skipsmeglervirksomhet i Oslo, og han har i tillegg en betydelig eierandel i gassrederiet Solvang i fødebyen Stavanger.

R/S «INGE STEENSLAND»
Petter C.G. Sundt – klassen er en konstruksjon som er utarbeidet i samarbeid med NSSR og Amble & Stokke. Den hurtiggående, vannjetdrevne redningsskøyten er spesialutviklet for hurtige utrykninger med ekstra vekt på at den skal legge igjen minimalt med hekksjø til tross for den høye hastigheten. Med dypgang på en meter kommer båten lett inn på grunt vann når den skal redde liv, berge båter eller gi assistanse.
Skøytene i denne klassen har en toppfart på over 40 knop og kan dermed rekke langt på kort tid. De kommer derfor langt raskere frem til havarister. I den båttette Oslofjorden og i Skagerrak rekker de å hjelpe mange flere på kortere tid.

R/S «INGE STEENSLAND» er klasset i DNV ✠1A1, HSLC R2, Patrol, E0 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 17,10 m
Lengde b.p.p. 14,10 m
Bredde 4,60 m
Dybde i ris 2,15 m
Dypgående 1,00 m
Bollard pull max 5,2 t
GT 27,8
NT 24,4
IMO nr 0381551

Brennoljetankene rommer ca. 3,5 m3 og ferskvannskapasiteten 0,16 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN 12V D2842 LE 413 dieselmotorer som hver yter 735 kW v/2100 o/min, og som er koblet til to Kamewa FF500 vannjetanlegg via to ZF V665 (L-R) reduksjonsgear. Maskineriet gir båten en service fart på ca. 35 knop. Bollard pull er oppgitt til max. 5,2 tonn.
Fartøyet er utstyrt med en MB Hydraulikk baugtruster på 24 kW og har to Nogva Deere hjelpemotorer hver på 7 kW med Stamford generatorer.
To elektriske bergingspumper er hver på 960 l/h, og Honda brannpumpe er på 10 bar med kapasitet 1000 l/min og med 50 meter rekkevidde. Ventilasjonsanlegget i maskinrommet er fra Novenco.

Inge Stensland
Inge Stensland, donor av nybygget.

Dekk/diverse
Besetningen består av 2 til 3 personer, og kapasiteten for reddede er på 8 personer. Slepevinsj er type MB Hydraulikk på 3/15 tonn, og Hiab har levert kran med 1,2 tonns kapasitet. En hydraulisk capstan er på 0,7/1,5 tonn.
Det er Nargilee/SCUBA dykker utstyr ombord som kan brukes på dyp ned til 60 meter. Båten har en hydraulisk redningsrampe og redningsutstyr fra Viking. Jotun malingsprodukter er anvendt til oppmaling av skøyten.
Callenberg Engineering har stått for de elektroniske installasjonene, og utstyret omfatter to Furuno radarer, to Furuno GPS’er, to Furuno VHF’er samt tre bærbare og diverse utstyr som kartplotter, autopilot, ekkolodd, værstasjon, GMDSS Class A1, peiler, navtex og AIS.
CCTV er fra ComScan, og båten har også “remote patient monitoring” utstyr. Fartøyet er videre utrustet med avansert gyrostabilisert video og infrarødt kamera type Flir Voyager for søk i mørke så vel i dagslys, over og under vannflaten.

DEL