RS 160 «HORN RESCUE»

– redningsbåt fra Swede Ship Marine

Horn Rescue. Foto: Redningsselskapet

Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning fikk overlevert RS 160 «HORN RESCUE» fra Swede Ship Marine AB, Djupvik i Sverige den 26. mai 2015 som byggenummer 469. Dåpen fant sted 17. juni med Lisett Warming som gudmor. Skøyten er donert av Hans Herman Horn og er hans tredje store bidrag til Redningsselskapet.

«HORN RESCUE» tilhører av Petter C.G. Sundt-klassen og etterfølger «Sundt Flyer», «Horn Flyer», «Stormbull» og «Inge Steensland». Båten skal stasjoneres i Skjærhalden. I forbindelse med overtagelsen uttalte president i Redningsselskapet, Nicolai Jarlsby: – Donatorer er helt avgjørende for at vi skal kunne finansiere vår virkomhet. Vi har mange gavmilde og rause donatorer rundt oss, men Horn står i en særklasse. Han har finansiert tre redningsskøyter som fortsatt er operative på kysten.

Petter C.G. Sundt-klassen er en konstruksjon som er utarbeidet i samarbeid mellom NSSR og Amble & Stokke. Den hurtiggående, vannjetdrevne redningsskøyten, bygget i aluminium, er spesialutviklet for hurtige utrykninger med ekstra vekt på at den skal legge igjen minimalt med hekksjø til tross for den høye hastigheten. Med dypgang på en meter kommer båten lett inn på grunt vann når den skal redde liv, berge båter eller gi assistanse. Skøytene i denne klassen har en toppfart på over 40 knop og kan dermed rekke langt på kort tid.

RS 160 «HORN RESCUE» er klasset i DNV GL ✠1A1, HSLC, Patrol, E0, R og har følgende

 

Hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………………………… 17,00 m

Lengde b.p.p. ……………………………………………………………………………………………………………… 14,10 m

Bredde ………………………………………………………………………………………………………………………… 4,60 m

Dypde i riss ……………………………………………………………………………………………………………………. 2,15 m

Dypgående …………………………………………………………………………………………………………………….. 1,00 m

Bollard pull ………………………………………………………………………………………………………………… max 6,2 t

GT………………………………………………………………………………………………………………………………………. 34

NT……………………………………………………………………………………………………………………………….. 24,4

Tankkapasitetene er ca. 3,5 m3 drivstoff, 0,16 m3 ferskvann og 1,15 m3 vannballast.

 

Maskineri

Fremdriften besørges av to Scania DI 16 077M dieselmotorer som hver yter 736 kW v/2300 o/min, og som er koblet til to RRM 40A3 vannjetanlegg via 2 x ZF 665 reduksjonsgear. Maskineriet gir båten en service fart på ca. 42 knop. Bollard pull er oppgitt til max. 6,2 tonn.

Fartøyet er utstyrt med en MB Hydraulikk baugtruster og har et Fisher Panda 15000i PMS generatorsett for strømforsyning.

Båten har to elektriske bergingspumper hver på 960 l/h, og Honda FiFi pumpe er på 10 bar med kapasitet 1000 l/min og med 50 meter rekkevidde. Skøyten er videre utstyrt med Humphree interceptorer.

 

Dekk/diverse

Besetningen består av tre personer, og kapasiteten for reddede er på 8 personer. Slepevinsj er type MB Hydraulikk, og Palfinger kran type PC 2700M har 1,7 tonns løftekapasitet. En hydraulisk capstan er på 0,7/1,5 tonn.

Det er Nargilee/SCUBA dykkerutstyr ombord som kan brukes på dyp ned til 60 meter. Båten har en hydraulisk redningsrampe og Dacon Rescue Scoop som kan redde folk i sjøen uten få sette mannskapet i fare. Videre er det ombord kamera type Flir Voyager for søk i mørke så vel i dagslys, over og under vannflaten. Fartøyet er godt utstyrt med navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.

 

DEL