R/S 146 «STORMBULL»

Redningsselskapet (Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning ) fikk overlevert R/S 146 «STORMBULL» fra Swede Ship Marine AB, Djupvik i Sverige den 10. september 2009 som byggenummer 440. Dåpen fant sted i Oslo den 8. oktober med Anne Cecilie Fossum som gudmor, datter av giver Per W. Fossum.

Båten etterfølger «Sundt Flyer» og «Horn Flyer» i denne serien på fire fartøyer i Petter C.G. Sundt – klassen. Skøyten skal stasjoneres på Oscarsborg ved Drøbak, og kommer med 40 knops utrykningshastighet til å ha sitt virkeområde i store deler av Oslofjorden. Farten er omtrent dobbel så høy som båten som blir erstattet. Nær halvparten av alle fritidsbåter i Norge er hjemmehørende innenfor den nye skøytens operasjonsområde som vil være det meste av Oslofjorden.
De siste fire årene har Redningsselskapet opplevd betydelige kutt i de statlige bevilgningene over Fiskeri- og kystdepartementets budsjett. Samtidig er givergleden blant private givere og donatorer større en noen sinne. I år måtte to fast bemannede skøyter tas ut av drift for å spare kostnader.
– Heldigvis har vi private givere som tidligere leder av Stormbull, Per W. Fossum, som tar ansvar ved å gi oss mulighet til å fortsette fornyelse av redningsflåten, sa generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet. Hittil i år har redningsskøytene reddet 15 personer, berget 66 fartøyer og assistert nesten 4.500 fartøyer.

R/S 146 «STORMBULL»
Petter C.G. Sundt – klassen er en konstruksjon som er utarbeidet i samarbeid med NSSR og Amble & Stokke. Den hurtiggående, vannjetdrevne redningsskøyten er spesialutviklet for hurtige utrykninger med ekstra vekt på at den skal legge igjen minimalt med hekksjø til tross for den høye hastigheten. Med dypgang på en meter kommer båten lett inn på grunt vann når den skal redde liv, berge båter eller gi assistanse.
R/S 146 «STORMBULL» er klasset i DNV ✠1A1, HSLC R2, Patrol E0 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 17,10 m
Lengde b.p.p. 14,10 m
Bredde 4,60 m
Dybde i ris 2,15 m
Dypgående 1,00 m
Bollard pull max 5,2 t
GT 27,8
NT 24,4

Brennoljetankene rommer ca. 3,5 m3 og ferskvannskapasiteten 0,16 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN 12V D2842 LE 413 dieselmotorer som hver yter 735 kW v/2100 o/min, og som er koblet til to Kamewa FF500 vannjetanlegg via to ZF V665 (L-R) reduksjonsgear. Maskineriet gir båten en service fart på ca. 35 knop. Bollard pull er oppgitt til 5,2 tonn.
Fartøyet er utstyrt med en MB Hydraulikk baugtruster på 24 kW og har to Nogva Deere hjelpemotorer hver på 7 kW med Stamford generatorer. Drivakslingene er utført i kompositt, type Lintec CLF 5300. Ettersom man foreløpig har begrenset erfaring med denne type komposittakslinger, skal de godkjennes av DNV på årlig basis.
ITT Flygt har levert to lensepumper. To elektriske bergingspumper er hver på 960 l/h, og Honda brannpumpe er på 10 bar med kapasitet 1000 l/min og med 50 meter rekkevidde. W. Ruberg har supplert en brannpumpe. Ventilasjonsanlegget i maskinrommet er fra Novenco.

Dekk/diverse
Besetningen består av 2 til 3 personer, og kapasiteten for reddede er på 8 personer. Slepevinsj er type MBH 1-FV-5,0-AHB-CT på 3/15 tonn, og Hiab har levert kran med 1,2 tonns kapasitet. En hydraulisk capstan er på 0,7/1,5 tonn. Unifire har levert vannkanon fjernstyrt fra bro, og fendere er fra danske Pur-Teknik.
Det er Nargilee/SCUBA dykker utstyr ombord som kan brukes på dyp ned til 60 meter. Båten har en hydraulisk redningsrampe og redningsutstyr fra Viking. Jotun malingsprodukter er anvendt til oppmaling av skøyten, styrehusstoler er av type Recaro og kabinvarmer type Webasto DBW 2010.52.
Callenberg Engineering har stått for de elektroniske installasjonene, og utstyret omfatter to Furuno radarer, to Furuno GPS’er, to Furuno VHF’er og diverse utstyr som kartplotter, autopilot, ekkolodd, værstasjon, GMDSS Class A1, peiler, navtex og AIS.
CCTV er fra ComScan, og båten har også “remote patient monitoring” utstyr. Fartøyet er videre utrustet med avansert gyrostabilisert video og infrarødt kamera type Flir Voyager for søk i mørke så vel i dagslys, over og under vannflaten.

Redningsselskapet har en fjerde skøyte i Petter C.G. Sundt-klassen under bygging hos Swede Ship Marine AB. Denne skøyten skal døpes i januar, men har foreløpig ikke blitt finansiert.

DEL