Rolls-Royce på tomgang.

Rolls-Royce nedbemanner i Norge

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Marinedivisjonen til Rolls-Royce har omlag 6000 ansatte i 34 land. Ca 2300 av dem holder til i Norge. I går annonserte konsernet et behov for nedbemanning med 600 stillinger i Marinedivisjonen i år, hvorav ca halvparten vil komme i Norge.

Nyheten følger etter et resultatvarsel til børsen i London 8. mai, der det ble bekreftet at ordreinngangen så langt i år har vært lav for Marine.

I informasjonsmøter med de ansatte i Norge er det i dag informert om at selskapet ser seg nødt til å redusere antall ansatte her med ca 200 før sommeren. Innen utgangen av året vil den totale reduksjonen her i landet kunne øke med ca 125, til totalt ca 325.

– Vi er i endring, og har gjort gode fremskritt med å redusere kostnadene våre. Den lave oljeprisen og markedets reaksjon på den, tvinger oss til å gjøre ytterligere tiltak, sier Mikael Makinen, President Marine, Rolls-Royce plc.

– Det er aldri lett og måtte foreta nedbemanninger, men det er et nødvendig resultat av de sterke utfordringene vi har i markedet. Nå er vi opptatt av å støtte de ansatte som blir påvirket på en best mulig måte, sier Makinen.

Det har vært arrangert allmøter ved ni lokasjoner hos Rolls-Royce Marine AS i dag, seks på Sunnmøre og tre i Hordaland.

– Våre ansatte har i dag blitt orientert om prosessen frem mot sommeren, og vi har også snakket litt om utfordringene i markedet. Vi må tilpasse oss, og sikre en riktig organisering ut ifra ordreboken og samtidig være posisjonert for muligheter i fremtiden, sier John Knudsen, leder for forretningsområdet Commercial Marine som ledes fra Norge. – Vi har sterk tro på en bedre markedsutvikling på lengre sikt for våre produkter og kompetanse. Rolls-Royce skal beholde posisjonen som en ledende leverandør av maritim teknologi, og Norge vil fortsatt være kjernen og hjernen i vår organisasjon, avslutter John Knudsen.

Gårsdagens beslutning om nedbemanning i Marinedivisjonen kommer i tillegg til endringer som allerede blir gjennomført, om å konsolidere produksjon ved flere fabrikkene til Rolls-Royce i UK, USA, Norge, Sverige og Sør-Korea.