"Santos Supplier" – et ECO fartøy. Foto:Edison Chouest Offshore

Rederi med store ekspansjonsplaner

Det er ikke bare norske offshorerederier som er i fremmarsj. Amerikanske Edison Chouest Offshore (ECO) med hovedkvarter i Houston øker kontraheringene og fremlegger planer for havneutvidelser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

ECOs President Gary Chouest uttalte at for å imøtekomme kundenes ønsker skal selskapet designe, bygge og operere “new generations”-skip med siste og beste teknologi tilgjengelig. Dette skal følges opp med terminalfasiliteter, subseatjenester og landbaserte støttetjenester.

Rederiets ordrebok viser mer enn 40 nybygg, der de fleste skal bygges ved selskapets beslektede skipsverft i USA: North American Shipbuilding (Larose, LA), LaShip (Houma, LA), Gulf Ship (Gulfport, MS) og Tampa Ship (Tampa, FL). I tillegg kommer det egne brasilianske verftet Navship.

Ny PSV-klasse

Rederiets flåte nærmer seg 250 enheter. Den største delen av nybygningsprogrammet består av en ny type PSV og inneholder 17 skip med opsjoner for ytterligere 20. Disse måler ca. 95 x 20 x 7,9 meter og går under benevnelsen 312’.

De får dieselelektrisk fremdrift, Clean Design og ny skrogform for å maksimere dødvekt og redusere hydrodynamisk motstand og dermed minske bunkersforbruket. Dødvekten blir over 6.000 long tons med store tankkapasiteter. Typen vil kunne forbedre last-/drivstoff ratio betydelig i forhold til andre PSV’er som opererer i Mexico Gulfen.

Ombord blir det bekvemmeligheter for 51 personer, og klassenotasjonene vil inkorporere Fi-Fi, DP, E0, SPS, lagring og lossing av oilrec. ILO standardene vil også bli oppfylt.

Ifølge en reprsentant for rederiet eier/opererer ECO den største flåten av “new generation, high deadweight capacity PSVs’ i den globale offshore- serviceindustrien. Den nye 312’ serien under bygging representerer en evolusjon av gruppens egne skrogdesign.

Ice Class, MPSV, Subsea, Well Stim

Chouest’s nybygningsprogram inneholder også to nye isklasse AHTS’er for arktisk service. Disse er i designfasen og blir 5. og 6. fartøyer i flåten med isbryteregenskaper.

I tillegg skal Chouest bygge fire subsea construction fartøyer ment for Mexico Gulfen-markedet. Disse vil ha ROV’er fra Chouest selskapet C-Innovation samt en 400 mt AHC offshorekran.

Listen av nybygg dekker også ett 314’ refueling fartøy, ett 318’ multi-purpose construction supply-fartøy (MPSV) med 150 tonns dekkskran, ett 318’ diesel electric well stimulation vessel, fem brasilianske PSV’er på 5.150 dwt, to brasilianskbygde AHTS-fartøyer med hybrid fremdrift på 26.000 bhp ytelse og 300 tonns bollard pull, fem polskbygde PSV skip på 5.500 dwt, fem DP-2 fast supply vessels på 201 fot og to av samme typen på 194 fot.

Havneutvidelser

Da Chouest selskapet C-Port åpnet i Fourchon i 1996, ble flere havneoperasjoner revolusjonert for Mexico Gulf-området. Senere har flere offshore support-selskaper kommet til, slik som C-Port 2, Martin Terminal, Clean Tank, Fourchon Heavy Lift, C-Logistics og C-Terminal.

Nå opererer 93% av boreriggene i området ut fra Port Fourchon, og 85% betjenes av av Chouest.

C-Port 3 er under bygging og vil kunne tilby seks nye fasiliteter for behandling av last og gi støtte til offshore support-fartøyene. Terminalen skal være i operasjon innen mars 2014. I tillegg har designprosessen startet for C-Port 4 i Fourchon, en utvikling som ytterligere styrker ECOs rolle i Gulf området.

Kjøpet av C-Terminal i Fourchon i år innebærer nye laste- og lagringsløsninger for Chouest kundene. C-Terminal skal utvides videre og har lagringsområder uten- og innendørs og håndterer alle de vanlige produktene som transporteres med forsyningsfartøyer.

Chouest har også sett seg ut Brasil som et utviklingsområde for havnefasiliteter for å gi støtte til rederiets flåte i området.

Også i Norge

Edison Chouest Offshore er partner med Island Offshore i bestillingen av et SX121-fartøy som bygges ved Ulstein for levering i mai 2014.

Selskapet tok i juli 2012 levering av PSV’en M/S «C-Viking» fra Simek, Flekkefjord.

I oktober 2011 ble «Island Centurion» bygget ved STX OSV Brevik for et Island Offshore-selskap der Chouest gruppen var 50% medeier.

Og vi tar med at NDM sikret seg kontrakt med Remontowa for leveranse av vinsjer til fire PSV’er som verftet bygger for Edison Chouest Offshore.