Adm.dir. i Imtech Marine Norway, Stig Nesle.

Radio Holland Norway har skiftet navn til Imtech Marine Norway

Radio Holland i Norge opererer nå under sitt nye navn Imtech Marine, og selskapet er i gang med å utvide sitt produktspekter for å kunne tilby kundene en komplett pakke med produkter, systemer og tjenester innen maritim teknologi.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Opprinnelig ble selskapet etablert i 1972 som et datterselskap av den danske produsenten Skanti, men har i et ti-talls år allerede vært en del av Radio Holland gruppen. Da Radio Holland ble overtatt av Imtech i 2006 ble selskapet naturlig en del av Imtech Marine gruppen.

Imtech Marine Norway’s adm.dir. Stig Nesle sier at den nylige navneendringen reflekterer selskapets voksende portefølje.

Selskapet er allerede en velkjent leverandør av navigasjons- og kommunikasjonsutstyr, og vil fremover, under sitt nye navn Imtech Marine Norway, også kunne tilby produkter og systemer som automasjon (plattform og bro), elektriske systemer, løsninger for varme, ventilasjon og air conditioning (HVAC), samt brannsystemer – den komplette pakke med teknologi som kreves til et skip i dag.

Det nåværende produktspekteret til Imtech Marine Norway omfatter nær sagt alt av maritim elektronikk, inkludert internt og eksternt (GMDSS) kommunikasjonsutstyr, TV-antenner, navigasjonsutstyr, og nød- og sikkerhetsutstyr. I tillegg tilbyr selskapet fleksible og konkurransedyktige abonnement til satellittelefoner som VSAT, Inmarsat og Iridium.

Selskapet er særlig kjent som norsk leverandør av de velkjente SAILOR kommunikasjonsproduktene fra Thrane & Thrane, som i dag er et av de mest anvendte merkene innen maritim kommunikasjon. Imtech Marine Norway er Thrane & Thrane’s Onboard Service Senter i Norge. Det innebærer for kundene at de får support fra høyt kvalifiserte teknikere, bedre tilgjengelighet på deler og utstyr, samt 24/7 service.

Globalt nettverk

Imtech Marine Norway tilbyr service, utskifting av utstyr, og utfører radiokontroll fra sine to avdelinger i Oslo og Bergen for både nasjonale og internasjonale fartøyer. Kundene omfatter alle kategorier fra offshore og fiskeri, til tank, tørrlast og cruise.

Norge har selvfølgelig en stor offshoresektor som omfatter både fartøyer og installasjoner. Imtech Marine har lang erfaring med å levere avanserte teknologiløsninger til denne sektoren. Dette innebærer omhyggelig planlegging og engineering av høyt kompetente ingeniører, samt installasjon og service utført av offshore sertifisert personell.

– Det er en virkelig fordel for kundene våre at vi er en del av Imtech Marine som har et globalt nettverk som i dag teller 89 avdelinger. Det vil alltid være en Imtech Marine-avdeling i nærheten, kommenterer Nesle.

Prosjektledelse

– I Imtech Marine kan vi utføre all engineering og ta ansvar for hele teknologipakken hvis kunden ønsker dette. Vår pakke blir satt sammen på en modulær måte så kunden kan velge hvilken del de ønsker fra oss og hvilken del de eventuelt ønsker av et annet selskap. Kanskje ønsker kunden automasjon og HVAC fra Imtech Marine, mens det elektriske skal være fra en annen leverandør. Vi kan skreddersy pakken etter kundens ønsker, og ta ansvar for hele leveransen, samt oppfølgingen etter at skipet er levert, forklarer Nesle.

Service-avtaler

Imtech Marine Norway har service-avtale med nærmere 500 fartøyer. De fleste av disse har en pålagt GMDSS Shore Based Maintenance Contract. Men flere og flere ønsker å overlate hele vedlikeholdet til Imtech Marine i en såkalt Full Maintenance Agreement, som normalt omfatter alt navigasjons- og kommunikasjonsutstyr, og der det er Imtech Marines ansvar å holde utstyret i operativ stand. Flere rederier ser at en full maintenance agreement kan hjelpe til med å holde den totale kostnaden med å drifte utstyret nede.

Imtech Marine Norway er sertifisert av de fleste klasseselskaper og av Sjøfartsdirektoratet til å utføre de årlige myndighetspålagte kontroller som radiokontroll, EPIRB-kontroll, SSAS-kontroll og AIS-kontroll. I tillegg kan selskapet utføre årlig kontroll av VDR på de mest kjente og anvendte merker.

“First time right” policy

Nesle fremhever at Imtech Marine har meget strenge krav til kvaliteten på egen utførelse. Blant annet er det meget strenge krav til “first time right”.

– Vi skal lykkes ved å ha kvalifiserte teknikere, og nødvendige reservedeler og utstyr tilgjengelig. Vi ønsker ikke å forlate fartøyet før problemet er løst! Det er avgjørende at vi er i stand til å levere alt som er nødvendig så raskt og effektivt som mulig, slik at fartøyet ikke blir forsinket, legger han til.

I tillegg vil kunder av Imtech Marine Norway trekke fordeler av selskapets enorme database der informasjon om alle IMO-registrerte fartøyer er lagret. Det er informasjon om fartøysdata, utstyr om bord, utførte servicer og vedlikeholdshistorikk.

– For det første er dette et viktig verktøy for alle service-avdelinger i Imtech Marine, som gjør at en service kan planlegges og utføres så riktig og effektivt som mulig. I tillegg er det en viktig kilde til informasjon for ledelsen i et rederi når de skal budsjettere og vurdere valg av nytt utstyr. Vi kan tilby regelmessige rapporter til alle kunder med vedlikeholdskontrakt hos oss, avslutter Nesle.