OV «Bøkfjord»

OV "Bøkfjord" i operasjon. Foto: Kystverket

Kystverket tok den 24. august 2016 levering av bnr. 133 fra Hvide Sande Shipyard. Fartøyet omtales som et moderne multiverktøy for service/vedlikehold av sjømerker og for innsats mot oljeutslipp. Nybygget beskrives videre som en pioner innen batteridrift og skal operere i Troms og Finnmark.

OV «Bøkfjord» er fartøy nummer tre i rekken av nybygg til Kystverket Rederi, og er Kystverkets første hybridskip. De to foregående var OV «Utvær» og OV «Skomvær». I henhold til flåtefornyingsplanen skal ytterligere tre til fem fartøyer fases inn. Prosessen med skip nummer fire, som skal hete OV «Ryvingen», er allerede i gang. Planlagt levering av dette fartøyet er i 2018. Byggeavtalen som skal inngås i desember, vil også omfatte opsjon på ytterligere ett fartøy.

Til NTB uttalte operativ sjef for Kystverkets fartøyer Alf Borgund at OV «Bøkfjord» er en av seks båter som kan brukes til oljevern og som har til oppgave å vedlikeholde de mellom 20.000 og 30.000 installasjonene langs kysten. – Og det gjelder alt fra de enkleste jernstengene, til flytende staker og bøyer, fyrlykter og lanterner, sa han.

Det som er særegent med OV «Bøkfjord» i forhold til de øvrige båtene i Kystverkets flåte, befinner seg bak 17 stålskap under dekk; batteripakker på totalt 850 kW.  Denne kapasiteten skal være større enn hos andre sammenlignbare fartøyer.

Etter en byggeperiode på nær to år avgikk OV «Bøkfjord» byggeverftet på vestkysten av Danmark i august for å delta i en større arktisk oljeutslippsøvelse. Fartøyet er det hittil største skipet levert fra Hvide Sande: Skroget er bygget av Re-Stal i Stettin, Polen.

Skipet ble døpt i Ålesund den 15. september. Gudmor var Ellen Katrine Hætta, politimester i Finnmark politidistrikt.
Skipet ble døpt i Ålesund den 15. september. Gudmor var Ellen Katrine Hætta, politimester i Finnmark politidistrikt.

Ettersom OV «Bøkfjord» skal gå til havn hver kveld, og ofte mindre havner uten mulighet for landstrøm, skal skipet forestår egen strømproduksjon. Batteriene lades av de tre dieselmotorene som benyttes under ordinær drift, men kapasiteten derfra kan settes inn under operasjoner som krever ekstra kraft. Den store batteripakken innebærer at man kan slå av alle generatorene ved landligge og være selvforsynt med kraft fra batteriene om bord. Fordelene er åpenbare, lokal forurensing til luft og støy som negativ miljøkilde elimineres.

Skipet har et svært innovativt hybrid fremdriftssystem med tre stk. Caterpillar C32 dieselmotorer hver på 945 kW v/1800 o/min. som produserer strøm. En fullintegrert batteripakke fra Saft på 850 kW avhjelper toppbelastningene. Byggeverftet opplyser at med denne løsningen skal fartøyet redusere sitt samlede brennstoff forbruk med 25 prosent. Dette gir da lavere utslipp til luft og skal også redusere skipets vedlikeholdskostnader. Fremdriftsanleggene er levert av Helseth.

Power Management Systemet er levert av Rolls-Royce og sørger blant annet for at generatoranleggene automatisk starter og stopper alt etter lastbehov og gjør det mulig å styre samtlige av fartøyets pumper, alarmer o.l. fra broen. DP er etter Class 1. En 120 tm Palfinger kran er montert forut.

Et skimmersystem for oljeoppsamling type Lamor er installert i skutesiden koblet til 2 stk. ORO tanker. Det er også montert et SCR system om bord som reduserer fartøyets NOx utslipp med ca. 80 prosent. Redningsutstyret er en Viking leveranse. Styrehusstoler er fra NorSap. Maritime Partner har levert en arbeidsbåt type Alusafe 1000 Worker, as:scan har levert ankervinsj og hydraulisk installasjon. Prosjektering av alle elinstallasjoner er utført av Vest-El A/S, mens ACEL Ålesund har forestått levering av elektroutstyr og elinstallasjon.

Hoveddimensjoner:

Skipets lengde o.a. er 44,00 meter, lpp 40 meter og bredde 11,40 meter. Det er klasset til DNV GL med notasjonene +1A1 Battery(Power) BWM(E(d,s,f)) Clean COMF(C-3,V-3) DK(+) DYNPOS(AUT) E0 Ice(1C) OILREC R0 med ERN*(93,93,2,0). GT er oppgitt til 937, mens NT er 281. IMO nr. er 9752228. Hun har Ålesund som hjemmehavn.

DEL