“Havila Herøy” dokket for mellomklassing og vedlikehold.

Orskov Yard i sentrum

Klyngen i Frederikshavn vokser seg stadig sterkere, og det er fortsatt Orskov Yard som er trekkvogn. Over flere år har verftet lykkes med å tiltrekke spesielt mange norske rederier, og dette ser ikke ut til å endre seg. Da Skipsrevyen var innom i midten av september, var blant annet “Havila Herøy” og “Sea Bear” inne – vi tok en prat med representanter for rederiene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Peter Kristiansen i Orskov Yard.

Selve lokomotivet for klyngen i Frederikshavn må sies å være Orskov, som spiller en viktig rolle i å tiltrekke kunder for hele klyngen. Når det er sagt utgjør også underleverandørene en viktig bestanddel. Disse gjør sine forretninger både som del av klyngen og i andre markeder, og trekker derfor sin egen kundemasse til klyngen.Reparasjonsmarkedet er utvilsomt tøft, og i følge Peter Kristiansen ved Orskov, har markedet hardnet ytterligere til det siste året. Men til tross for dette greier Orskov å opprettholde en tilfredsstillende ordreinngang for verftets omtrent 230 ansatte.

Gode tider i norsk offshoreindustri etter flere store funn det siste året, fører til rekordhøye investeringer. I neste omgang fører det med seg høyere aktivitetsnivå i offshore service-rederiene – som igjen fører til lyse utsikter for Orskov som er lokalisert gunstig med tanke på oljeindustriens operasjoner i Nordsjøen. Denne typen tonnasje har vært, og fortsetter å være, en meget sentral del av ordreinngangen ved verftet.

“Sea Bear” inne for oppgradering til DP2.

Installasjon av DP2

Ett av fartøyene som var inne hos Orskov i midten av september var AHTS-fartøyet “Sea Bear”, tilhørende Deep Sea Supply. Skipet var inne for oppgradering til DP2, en jobb på en knapp måned. Det er mye elektronikk inn i bildet i en slik oppgradering, blant annet må alt bevegelig maskineri knyttes opp mot DPen. Systemet er relativt nyutviklet fra Kongsberg, og muliggjør ankerhåndteringsoperasjoner mens fartøyet ligger på DP.

Installasjonen av systemet ble utført av Orskov og Scanel, under prosjektoppfølging fra Kongsberg. På vegne av rederiet var flåtesjef Einar Kjærstad på plass for å følge oppgraderingen. – Det som er unikt med Orskov er at alt er samlet på én plass, sier han. Dermed bekreftes det klyngen selv fremhever som en av sine viktigste konkurransefordeler.

– Verftet er god på pris og nøyaktig på tid. Denne forutsigbarheten er viktig for oss, fortsetter Kjærstad.

Deep Sea Supply har en flåte på 24 fartøyer, og for de fire fartøyene som går i Nordsjøen velger rederiet å benytte Orskov til klassinger, reparasjoner og vedlikehold.

Holder tidsfristene

Samtidig med “Sea Bear” var “Havila Herøy” dokket ved Orskov. Denne PSVen ble levert fra Havyard i Leirvik ved utgangen av 2009, og var inne for en mellomklassing, samt noe vedlikeholdsarbeid. Samlet sett en ukes arbeid.

Inspektør i Havila, Per Kjellevold.

Inspektør i Havila, Per Kjellevold, var på plass ved Orskov for fjerde gang, og er tilfreds med verftets arbeid. Som flere andre presiserer han viktigheten av å holde tidsfristene. Et skip ute av drift for lenge kan raskt føre med seg store kostnader, og her mener han Orskov har sin kanskje største styrke. Alle datoer har blitt overholdt, og dette ryktet er trolig med på å trekke kunder til Frederikshavn, samtidig som eksisterende kundemasse i stor grad ønsker å komme tilbake.