DNV_GL sine nye lokaler på Marineholmen. Foto: DNV-GL

Oppdatert NOX-brosjyre fra DNV GL

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Klassifiseringsselskapet DNV GL har oppdatert sine anbefalinger til beste praksis for bygging av skip som er underlagt NOx Tier III-krav. Det gir også veiledning om de hensyn som bør tas i betraktning på nybyggingsstadiet.

For å oppfylle de strengere NOx Tier III-utslippsgrensene, har rederiene mulighet til å velge mellom ulike alternativer, skriver DNV GL i en pressemelding.

Oppdatert brosjyre fra DNV GL.

De optimale alternativene vil avhenge av mange faktorer, inkludert et fartøys individuelle tilpasninger som motorstørrelse og fart. Brosjyren undersøker selektiv katalytisk reduksjon (SCR), eksosgassresirkulasjon (EGR), bruk av alternative drivstoff, interne motormodifikasjoner, direkte vanninjeksjon (DWI), drivstoff-vannemulsjon (FWE) og inntaksluftfukting.

Installering av NOx Tier III-kompatibel teknologi byr på fordeler utover bare å oppnå samsvar med utslippsregler. Å demonstrere et selskaps forpliktelse til å sikre bærekraftig virksomhet har blitt stadig viktigere. I tillegg går installasjonen av Tier III-kompatibel teknologi i hånd med direkte økonomiske fordeler, da mange større havner tilbyr betydelige rabatter på havneavgifter dersom et fartøy overholder tredjeparts miljøordninger som ESI.