Oligarken gjør ikke opp for seg

Fosen-verftet - stadig i begivenhetenes sentrum. Arkivfoto

Boa-gruppen i Trondheim har kansellert 700 millioner kroners ordren ved NorYard Fosen AS fordi verftseieren, oligarken Kostjantin Zjevago, ikke har betalt sin del av egenkapitalen i selskapet som har bestilt offshoreskipet ved det trønderske skipsverftet.

Opplysninger www.skipsrevyen.no har fått antyder at det manglende beløpet dreier seg om rundt 100 millioner kroner. På sin side har Boa-gruppen ved skipsreder Ole T. Bjørnevik betalt inn en vesentlig del av sin andel av egenkapitalen.

Det er en løsning på denne floken NorYard sin administrerende direktør, Ivar Hanson, bruker helgen til å nøste opp i. Håpet hans er å samle partene og finne en løsning . Til www.skipsrevyen.no sier han at det tirsdag vil komme en pressemelding som redegjør for situasjonen. Tidligere har han innrømmet overfor www.skipsrevyen.no at det er en uenighet mellom verdi og rederi, uten å ville utdype hva uenigheten går ut på. Han understreket tidligere også at forholdet mellom Boa og NorYard er utmerket og har fastslått at byggingen skipsskroget ved det tyrkiske verftet Tesan og forberedelsene ved Fosen for å ta imot skroget er helt i rute.

Han avviser også at kanselleringen skyldes det dårlige markedet for ulike typer offshore-relaterte skip.

I helgen vurderer ledelsen i NorYards også om de skal avvise kanselleringen av skipet og de krav Boa har fremsatt om tilbakebetaling av forskudd på skipet mm.

Overfor www.skipsrevyen.no blir det hevdet at da det Luxenbourg-registrerte selskapet til oligark Kostjantin Zjevago, Calexcos.a.r.l, ikke gjorde tegn til å betale sin del av egenkapitalen, så ble Boa-gruppens eier, Ole T. Bjørnevik, så forbanna at han umiddelbart besluttet å avbestille skipet.

Spørmålet om hvorfor obligarken ikke vil/eventuelt ikke kan, betale sin del, står fremdeles ubesvart. Svaret kan komme tirsdag.

For Ivar Hanson kom kanselleringen som en bombe, sa han til www.skipsrevyen.no rett før helgen. Men mye tyder på at han i alle fall var informert noe tidligere enn børsmeldingen ble sendt ut. Byggingen av Boas skip for flerbruks konstruksjons-, inspeksjons og vedlikeholdsoppgaver er NorYards eneste ordre og kanselleringen, hvis den blir opprettholdt, kan bli en katastrofe for verftet og de ansatte. Dette ikke minst fordi bestilling av nye skip er tørket omtrent helt ut.

Ingen ønsker å bygge nye offshoreskip i en situasjon der opplagstallene øker og der havner langs Nordsjøen er overfylt av offshoreskip som ligger for ordre og venter på oppdrag. Havnen i Bergen er for tid stappfull av ulike offshoreskip og har trolig norgesrekord av kailiggere både i byens sentrale havn og ved basene innenfor havneområdets yttergrenser, som CCB og Mongstadbase.

Rett før helgen lå 12 AHTS og 43 PSV-fartøyer i opplag i Nordsjøområdet, mens 46 AHTS og 48 PSV kjempet i spotmarkedet. De fleste spotskipene lå for ordre ved kai.