Foto:Wilhelmsen Ship Equipment (WSE)

Nye ordre for Unitor Ballast Water Treatment System

Wilhelmsen Ship Equipment (WSE) kunngjorde nylig at de har fått tre nye ordre for Unitor Ballast Water Treatment Systems (Unitor BWTS).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det ene systemet er til et plattform forsyningsskip som skal bygges ved Hellesøy Verft, og de to andre systemene er for to nye Fjordline cruiseferger skal bygges av Bergen Group Fosen. Hittil har WSE signert kontrakter for ni systemer, inkludert nybygg ved Hyundai Heavy Industries (HHI) og Mitsubishi Heavy Industries (MHI).


Til tross for forsinkelsen i ratifiseringen av International Maritime Organization (IMO) Ballast Water Management konvensjonen, er det bevegelse i markedet. Wilhelmsen Ships Equipment har mottatt nye ordre på tre systemer de siste månedene. "De nye ordrene viser at det er framtidsrettede eiere i markedet som er klare for å gjøre en investering allerede nå,” sier Peter Stockley, president i Wilhelmsen Ships Equipment. "En annen motivasjon for å ta en avgjørelse nå kan være at eierne ønsker å vise at de er nytenkende og miljøbevisste."


Fra og med 2009 må alle nye skip med en ballast kapasitet på mindre enn 5000 tonn installere et IMO godkjent ballast behandlingssystem, eller i det minste ha satt av plass til et system ombord i nye fartøy. WSE svarer daglig på forespørsler om informasjon for Unitor BWTS. Systemet som ble solgt til bygg 148 på Hellesøy Verft er for et plattform forsyningsskip, til en norsk eier. "Fleksibel design og konkurransedyktig pris var blant årsakene til valget av løsningen,” sier Stockley. Utstyret skal leveres i 4. kvartal 2010.


Kapasiteten på systemet solgt til Hellesøy er 150m3/t. Unitor BWTS er anvendelig for alle skipstyper, og er tilgjengelig i alle størrelser som kreves av det kommersielle maritime markedet. Løsningen leveres til følgende kapasiteter: fra 150 til 4000 m3/hr. For å nå kapasiteter på over 4000m3 kan moduler kombineres, noe som gjør systemet anvendelig for flåter med selv de største behandlingskravene. Unitor BWTS kan integreres i den eksisterende ballastlinjen og behandler kun ballastvannet på inntak.

I juni fikk WSE i tillegg en ordre på to 200m3/hr systemer, en for hver av de to nye cruisefergene under bygging for Fjordline ved Bergen Group Fosen verft. "At vi mottar denne bestillingen allerede nå viser at kunden har tillit til vår teknologi og til WSEs leveransekapasitet og kompetanse,” sier Stockley.

Konkurransen innenfor denne systemstørrelsen er kanskje den tøffeste i markedet for øyeblikket, med mange systemer fra solide globale aktører. Men de tekniske og kommersielle styrkene til Unitor BWTS vant avtalene. Systemene til Fjordline fergene skal leveres i 1. kvartal og 4. kvartal 2011.
"Tilbakemeldinger fra våre kunder tyder på at de valgte Unitor BWTS av en rekke årsaker. Liten størrelse og svært lavt energiforbruk er to viktige parametre som gjør teknologien til en fleksibel og økonomisk løsning for både nybygg og retrofits," avslutter Stockley. "Videre er kundenes tilgang til vårt globale nettverk i over 116 land en viktig fordel." I juli fullførte WSE den siste av typegodkjenningstestene ombord MV Toronto.