Fra venstre, Arne Tennøy, Lars Myklebust og Joar Heggseth fra Brunvoll og Arne Kristian Nogva fra Finnøy – her avbildet sammen med verftsdirektør Jarle Gunnarstein ved Larsnes Mek. Verksted, Einar-Tore Esaiassen fra Maritime Competence, og Tor-Gunnar Kransvik som skal bygge ny båt hos Vestverftet i Danmark.

Ny ordreboom for Brunvoll innen fiskeri

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brunvoll AS i Molde opplevde den reneste ordreboomen på thrustere til fiskefartøyer under og etter Nor-Fishing-messen i Trondheim.

Kontrakter på thruster-systemer til ni nye fiskebåter er i boks bare den uken, noe som medfører leveranse av ikke mindre enn 18 komplette anlegg.  Dette er kjærkomne ordrer i en tid hvor det nesten ikke bygges offshore fartøy.

Brunvoll befester dermed posisjonen som en langt på vei foretrukket produsent og leverandør av manøvreringsutstyr til fiskeflåten – både innenlands og utenlands. De nye ordrene går til fartøyer som skal bygges både ved norske, danske og polske verft og til redere både her hjemme og ute. Salgssjef Lars Myklebust sier seg meget godt fornøyd med at majoriteten av nybygg innen fiskeflåten velger seg Brunvoll-utstyr.

– Vi har helt klart et godt ry i dette markedet, og våre produkter og systemleveranser passer godt inn i dagens nye skipsdesign. Alle de ni fartøyene vi har landet ordrer på de siste dagene skal utstyres med to thrustere hver, komplett med elektrisk driv- og kontroll-systemer, sier Myklebust i en kommentar.

Under årets store fiskerimesse i Trondheim delte Brunvoll stand med Finnøy Gear & Propeller. De to romsdalsbedriftene har et godt samarbeid, noe som forenkler både kjøpsprosessen og gir besparelser for kunde. Finnøy har fått sine ordrer på tilsvarende nybygg som Brunvoll, og leveransene fra begge blir utstyrt med kontroll/styresystem utviklet og levert av Brunvoll under navnet BruCon.

Larsnes Mekaniske skal bygge flere fartøyer for redere i Lofoten og Troms. Danske Karstensens Skibsværft skal bygge fire fartøyer til irske, svenske og danske redere, Vestværftet  – også i Danmark ­– skal bygge et fartøy for en norsk reder, mens ytterligere et verft – i Polen – skal bygge den niende båten. Brunvoll skal også levere thruster-systemer til Kleven sitt nybygg som ble offentliggjort under Nor-Fishing. Dette fartøyet skal blant annet benyttes som lakseslakteri for Marine Harvest.

I tillegg til de nye ordrene pågår det bygging av nye fiskefartøy med Brunvoll thruster-systemer både i Norge, Danmark, Polen, Tyrkia, Taiwan og USA.

Ellers så er det stor interesse for å installere Retractable Azimuth Thrustere i forskipet på fiskefartøyer.  Ved å installere denne thruster-typen vil en få betydelige bedre manøvreringsevne i fiskeoperasjoner i dårlig vær, noe som øker effektiviteten og antall fiskedøgn, og en vil også ha en nødfremdrift om en skulle oppleve feil i hovedfremdriftsystemet.  Mange redere har gitt gode tilbakemeldinger på slike installasjoner og her kan nevnes referansefartøy som ”Libas”, ”Gitte Henning”, ”Ruth”, ”Beinur”, ”Geir II” og ”Leinebris”.  Det neste fartøyet som skal leveres med denne thruster-typen er den pelagiske tråleren ”Grateful”, og det er også flere nye prosjekter på gang.

Under Nor-Fishing i Trondheim stilte Brunvoll forøvrig ut sin Thruster nr. 1 til stor interesse for de mange besøkende. Denne første produserte sidepropellen ble installert i ”Silljo” i 1965 og gjenfunnet i samme fartøy da dette gikk til hugging i Namibia i 2011. I dag fremstår denne sidepropellen som ny, den er fullrenovert og fullt kjørbar. Til vanlig står den utstilt i resepsjonsområdet ved Brunvolls nye kompetansesenter på Årø utenfor Molde. Men opprinnelsen til Brunvolls inntreden på thruster-markedet er det brødrene Gjendemsjø som står bak. Det var de to som ga ideen til produktet og satte de to første enhetene i bestilling til sitt nybygg ”Klaring” i 1965. Og hvem andre enn Lodve Gjendemsjø dukket opp på Nor-Fishing og Brunvoll-standen for å snakke thruster-historie?

Tekst og foto: Jørgen Eide/Brunvoll