Norske fibertau skal snu Costa Concordia

I juni starter den kritiske delen i bergingen av det forsliste cruiseskipet «Costa Concordia». Til sommeren skal skipet snues, heves og fraktes bort i en del, om alt går etter planen. Verdens dyreste og mest avanserte bergingsoperasjon har pågått i flere måneder og fibertau fra tauprodusenten OTS på Valderøya utenfor Ålesund blir vesentlig under bergingsoperasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

32 mennesker mistet livet da «Costa Concordia» kantret utenfor den italienske øya Giglio 13.januar i fjor. Det var om lag 3.200 passasjerer og et mannskap på 1.000 om bord da skipet grunnstøtte i ett rev og senere kantret.

Det er det multinasjonale selskapet Titan Salvage LLC, sammen med joint venture partner Microperi srl, som har ansvaret for operasjonen. Skipet som er dobbelt så stort som «Titanic» ligger i et sårbart marint naturområde. Det er derfor svært viktig at denne historiske redningsoprasjonen går etter planen.

Fibertauet fra sunnmøre skal holde skipet stabilt under selve snuoperasjonen. Tauene som skal brukes er like sterk som stålwire i samme dimensjon, og har en betydelig lettere egenvekt. Fibertauet er dekket med en spesialkappe som beskytter tauene mot slitasje fra stein og andre elementer. Dette er OTS`s egen patenterte kappe som sammen med tauet produseres på fabrikken på Valderøya. Det var egenskapene til denne kappen som ble avgjørende for at sunnmørstauet ble foretrukket til operasjonen.

- Dette er den største enkeltorden i selskapets historie, sier prosjektleder Vebjørn Løviknes i OTS. – Vi er svært stolte, men også ydmyke over å være en del av et så viktig bergingsoppdrag, sier Løviknes. Ydmyk med tanke på bakgrunnen for dette sklipsforliset som tok så mange menneskeliv. På den andre siden er vi stolte av å få ta del i en slik operasjon som er så innovativ og utfordrende, sier prosjektlederen.

Det tidligere luksusskipet bærer preg av å ha ligget kantret i vannet i over ett år. Bergingsmannskapet er bekymret over om skipet tåler nok en sesong med høststormer om snuoprasjonen må utsettes. Flere hundre persjoner har jobbet dag og natt i månedsvis for å forberede selve snuoprasjonen som etter planen skal skje i juni.

Prosjektleder Vebjørn Løviknes har selv vært i Italia. Det som gjode mest inntrykk på han var størrelsen på skipet og omfanget av det apparatet som er satt i sving for å forberede redningsoperasjonen.

Ingeniører har utviklet en ny metode for å berge store skip, «Parbuckling», som nå utprøves for første gang på gigantskipet. Medtoden går ut på å montere en plattform under skipet for å holde det stabilt under snuoprasjonen. Deretter skal skipet snues ved hjelp av blant annet wire og fiber tauene til OTS. Store flytetanker sveises så på sidene for at skipet skal holde seg flytene etter at det blir tømt for vann. Dette vil bli tidenes dyreste bergingsoppdrag der prislappen fort kan passere 2 millarder norske kroner.

Det er opprettet en egen nettside for å kunne følge denne operasjonen som har fått oppmerksomhet fra store deler av verden: http://www.theparbucklingproject.com

OTS er en av de mest moderne firbertauprodusentene i Europa og kan produsere tau med en diamenter opp til 350 mm. Selskapet leverer spesialtilpassede tau til olje og gass industrien inkludert seismikk, slep og fiskeri, subsea installasjon, laste/losse operasjoner, fortøyning osv. OTS produserer tauene av fiber fra DSM Dyneema, og er en lisensiert kunde av fiberprodusenten, noe som betyr de alltid har tilgang til det nyeste innen fiberteknologi fra den Hollandske giganten.