Produksjonssjef Aksel Johansen (tv) og adm.dir. Jan Tore Leikanger i Jets Vacuum AS, her med hvert sitt BWT S-element. Dette bidrar til at anlegget kan lages kompakt, og likevel få god ytelse.

Norsk renseinnovasjon

Jets satser nå enda hardere inn mot det marine segmentet. Det fleksible renseanlegget Ecomotive fra Jets er betraktelig mindre enn konkurrentenes, og i kombinasjon med dets optimale rensegrad og nærmest fraværende vedlikeholdsbehov, gir det en langt enklere hverdag for både redere og verft.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Alt vi i Jets gjør har et solid fundament i forsknings- og utviklingsarbeid. Det gjelder selvfølgelig også for renseanlegget Ecomotive, som er basert på velutprøvde teknikker. I samarbeid med anerkjente forskere ved Universitetet for Miljø- og Biovitenskap i Ås (UMB) har vi kommet frem til det bransjen hele tiden har strebet etter; et renseanlegg for maritim bruk som virkelig renser kloakken, sier administrerende direktør Jan Tore Leikanger i Jets Vacuum AS.

Mottagelsen har vært over all forventning i et maritimt marked som lenge har savnet et kompakt og rimelig renseanlegg. Til tross for at anlegget ikke var formelt lansert og det ikke fantes så mye som en brosjyre, begynte ivrige redere å fylle ordrebøkene allerede tidlig på nyåret. Anlegget ble sertifisert i Hamburg i desember i 2012, og allerede før utgangen av året, hadde Jets ordre på 12 offshorebåter i Brasil. – Ecomotive har fått fantastisk mottagelse i markedet, og vitner om at vi har truffet et behov i markedet med vårt nye renseanlegg, uttaler informasjonsansvarlig i Jets Vacuum AS Jan Kenneth Steinsåker til Skipsrevyen.

Fosnavåg Shipping er først ute med å ta i bruk renseanlegget, og operativ leder/COO i Fosnavåg Petter Gunnarstein er klar på hvorfor rederiet valgte Ecomotive til sitt siste nybygg. – Det blir stadig strengere miljøkrav til utslipp, og med Jets sitt renseanlegg vil vi får et anlegg som er like moderne om ti år som i dag. Jets har vært en pioner på renseanlegg, også med dette nye anlegget. Vi har hatt en svært godt samarbeid med Jets over flere år, og har meget god erfaring med Jets sine systemer, sier han til Skipsrevyen.

Øker renseeffekten

IMO stiller stadig strengere krav til rensing av utslipp fra skip. En betydelig innskjerping av utslippsregelverket kom i 2010, og ytterligere innstramninger forventes fremover.

Det finnes flere typer renseanlegg basert på ulike renseteknologier, bl.a. biologiske anlegg, membrananlegg og elektrolyseanlegg. Biologiske renseanlegg er svært mye brukt siden de har lavere driftskostnader og krever mindre vedlikehold enn alternativene, men de tar også større plass. Med økte krav til renseeffekt, må tradisjonelle biologiske renseanlegg ofte bygges med enda større fysiske mål for å klare kravene.

Ecomotive er en ny type biologisk renseanlegg, som øker renseeffekten selv om anleggets fysiske mål reduseres. I alle biologiske renseanlegg blir næringsstoffer og faststoffer ”spist” av bakterier som allerede finnes i kloakken. Bakteriene tilføres oksygen blant annet for å gjøre renseprosessen bedre og hurtigere. Renset vann må steriliseres før det pumpes overbord, og i Ecomotive benyttes UV-lys til dette for å unngå bruk av klor og andre kjemikalier. Ecomotive oppnådde i desember 2012 Type Approval og EC Type Examination Certificate etter gjeldende IMO-regelverk for alle modeller (størrelser) anlegget leveres i.

Betraktelig mindre renseanlegg

– Det at modulene kan tas fra hverandre og installeres der det finnes ledig plass, gir dette renseanlegget en uovertruffen fleksibilitet om bord. Det finnes utallige måter å installere anlegget på. Vi har en løsning for alle, også de som har trangt om plassen, påpeker Aksel Johansen produksjonssjef i Jets Vacuum AS. Han har vært med fra Jets Vacuum sin side hele veien under utviklingen av anlegget.

– Ved hjelp av små BWT S-elementer har Jets nå klart å skape mer areal samtidig som anleggene er blitt betraktelig mindre - snarere enn å gjøre dem større og større, som jo i utgangspunktet er den naturlige veien å gå, sier adm.dir. Jan Tore Leikanger.

Renseeffekten av et anlegg påvirkes ut ifra hvor stort grobunnsareal en klarer å skape for bakteriene, og av settlingsforholdene i slutten av renseprosessen. For å få mer effekt måtte det derfor skapes mer areal, og på et skip er det begrenset med plass.

– Ecomotive-anlegget er dessuten konstruert med enkel servicetilkomst, og når sant skal sies rengjør det seg praktisk talt selv. Det at BWT S-elementene er i kontinuerlig bevegelse fører til minimalt behov for rens og vedlikehold, i motsetning til det en opplever med matrix-baserte anlegg der innmaten ligger i ro, sier Leikanger.

Takler høy belastning

– Vi har valgt de tøffeste i klassen for å få godkjent anlegget. Enhver som utvikler et renseanlegg, ønsker å kjøre minimal belastning under testing. Vi gikk derimot til BG Verkehr, tidligere SBG, i Tyskland som er kjent for sitt strenge testregime, med et ønske om å teste anlegget ut ifra deres retningslinjer. Hos BG Verkehr/SBG oppnådde vi testresultater som ligger 30 til 40 prosent høyere enn våre konkurrenter innen renseteknologi, sier adm.dir Jan Tore Leikanger.

Leikanger er trygg på at renseanlegget Ecomotive gjør Jets i stand til å møte dagens og fremtidens internasjonale krav til renseanlegg, og det med god margin.

– Ordrene som har kommet så raskt bekrefter at vi fyller et hittil umettet behov i markedet for renseanlegg. Vi kunne ikke drømt om en bedre start enn dette, konkluderer adm.dir. Jan Tore Leikanger.