M/S "Dønnland" er et av fartøyene i Norsk Fisketransport sin flåte.

Norsk Fisketransport blir 100 prosent NTS-eid

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tidligere Namsos Trafikkselskap ASA, nå NTS ASA, legger 90 millioner kroner på bordet for å sikre seg 100 prosent av aksjene i brønnbåtrederiet Norsk Fisketransport AS. I dag eier NTS 68,8 prosent av aksjene. I fjor sommer kjøpte NTS en post på 40,47 prosent av aksjene i rederiet fra Skipsinvest AS for en kjøpesum av 99,15 millioner kroner.

Som et ledd i finansieringen av de resterende 31,2 prosentene skal NTS utvide aksjekapitalen med 50 millioner kroner i en planlagt fortrinnsrettemisjon. De fem største aksjonærene i NTS skal garantere fulltegning av den nye aksjekapitalen. I forkant av emisjonen skal dagens NTS-aksjer splittes i forholdet 1:10. Det vil si at hver av dagens aksjer som er pålydende kroner 10,- gir 10 nye som er pålydende kroner 1,-.

Både forslaget om aksjesplitt og kapitalforhøyelse vil bli fremmet på en ekstraordinær generalforsamling 12. august i år. Aksjen vil bli børsnotert eks. splitt fra og med 13. august.

Dersom forslaget blir vedtatt vil de nye aksjene bli tegnet til en kurs på kroner 13,- pr. aksje, tilsvarende kroner 130 etter dagens aksjekapital. Hver aksjonær vil bli tildelt 0,237 tegningsretter for hver aksje de eier. Arctic Securities AS i Oslo er valgt som tilrettelegger og  rådgiver i emisjonsprosessen.

Fisketransport på børsen igjen

Oppkjøpet av Norsk Fisketreansport AS betyr at Oslo Børs på nytt vil få et selskap innen brønnbåtnæringen på sine lister. Sølvtrans ASA forsvant ut av børslistene da selskapet ble oppkjøpt av to av de store eierne i fellesskap med et amerikansk oppkjøpsforetak.

Det er selskapene Løv Invest AS og Elijon Invest AS som nå har valgt å selge sine til sammen 31,2 prosent av de utestående aksjene i Norsk Fisketransport til NTS.

Aksjekjøpet vil bli finansiert med låneopptak og egenkapital. Selgerne av aksjene er også på eiersiden i NTS ASA, og transaksjonen må derfor godkjennes av generalforsamlingen i NTS, noe som kreves ifg. Almennakjselovens paragraf 3-8.

Et av de ledende i bransjen

Norsk Fisketransport AS er et av de ledende rederiene i levendefisktransportbransjen i Norge. De opererer syv egne spesialskip for transport av levende fisk, og har ett skip med kapasitet på 3200 m3 under bygging. Det bygges ved Havyard Ship Technology AS sitt verft i Leirvik i Sogn, og blir en av verdens største og mest avanserte brønnbåter. Levering er avtalt til tredje  kvartal 2015. Investeringen har en ramme på 275 millioner kroner.

En gruppering av oppdrettere i Ytre Namdal (OMS) har inngått en 5-årig T/C-kontrakt på nybygget ved levering. OMS har fra tidligere to fartøyer på T/C-kontrakt med Norsk Fisketransport, og det nye skipet erstatter ett av disse. Rederiets geografiske nedslagsfelt er områdene fra Trøndelag til Finnmark. Konsernet har 100 ansatte.

Eierne bak selskapene som  selger sine aksjer til NTS, Jonny Hansen og Arnt Erling Paulsen, vil fortsette sine ansettelsesforhold i Norsk Fisketransport etter at transaksjonen er gjennomført.

Norsk Fisketransport AS omsette i 2013 for 298,5 millioner kroner og oppnådde nettoresultat på kroner 52,4 millioner. I 2012 var tilsvarende tall 274,7 og 51,3  millioner. Totalbalansen var pr. 31.12.13. 732,7 millioner kroner, hvorav bokfort egenkapital var 224,5 millioner.

Flere kjøp

NTS nøyer seg ikke med å ferdes på havets overflate. Nå dykker de også ned mot bunnen av havet. Det ble tidligere i år inngått en intensjonsavtale om kjøp av aksjeflertallet i dykkerselskapet KB dykk AS. Nå er kjøpet av 50,1 prosent av firmaet gjennomført gjennom en rettet emisjon med NTS ASA på 8,5 millioner kroner.  De resterende aksjene eies av grunderne Kaare-Bjørn og Ola Krystad.

KB Dykk AS er lokalisert i Rørvik i Nord-Trøndelag og ble etablert 2006. Siden har selskapet opplevd en sterkt vekst. KB Dykk opererer fire servicefartøyer.

Selskapet tilbyr ulike servicetjenester til havbruksnæringen, deriblant fortøyningsarbeid, avlusing, notspyling, ROV-operasjoner, samt dykking. KB Dykk AS omsette i 2013 for 15,9 millioner kroner, og oppnådde et EBIDTA-resultat på 5,2 millioner. Kundene er hovedsakelig oppdrettere i Ytre Namdal.

I fjor kjøpte NTS samtlige aksjer i kystruterederiet Folla Sjøtransport AS som eier og opererer MS «Folla». Skipet seiler i en ukentlig rute mellom Namsos og Tromsø, og er hovedsakelig beskjeftiget med transportkontrakter for Moelven og Ewos, og driver i tillegg med generell kystgodsfrakt.

For godt og vel et halvt år siden ble det inngått en ny treårig avtale med Moelven Wood AS om distribusjon av trelast fra Namsos til Nord-Norge. Avtalen er estimert til å ha en verdi på cirka 45 millioner kroner.

Avtalen innebærer både sjøtransport  på MS «Folla» i ruten Namsos – Tromsø via det oppkjøpte Folla Sjøtransport AS, og transport med bil på strekningen Namsos-Bodø gjennom datterselskapet NTS Transport AS.