«NORMAND TRYM» / «NORMAND VIBRAN»

Solstad Offshore har hatt de to offshore fartøyene «NORMAND TRYM» og «NORMAND VIBRAN» til ombygging ved Gibdock* i Gibraltar.

Prosjektet hadde en varighet på fire uker, og de to forsyningsskipene er nå ombygget til å kunne frakte ferskvann og drivstoff for Brasils offshore rigger på vegne av Petrobras.
Under arbeidet var «NORMAND TRYM» i tørrdokk mens «NORMAND VIBRAN» lå til kai ved Gibdock. Mudder/slam tankene er nå ombygget til å lagre 1500 m3 med ferskvann, og de andre tankene er ombygget til å ta imot 800 m3 med drivstoff.

Ombyggingen
I tillegg til det generelle stålarbeidet inkluderte jobben montering av stål-tanktopper, noe som ble prefabrikert av Gibdock for å minimisere behovet for sveisearbeider senere. Et 600 mm cofferdam arrangement måtte bygges inn i tankene på begge fartøyene for å tilfredsstille klassereglene.
Alle de konverterte tankene ble sandblåst og coated med en spesiell 500 micron tykk Sigma maling. Forepeak tanken måtte også gjennom den samme behandlingen for å kunne laste ferskvann.
Til tross for at de to skipene er søsterskip, var rørarbeidet mer komplisert ombord i «Normand Trym». Rørledninger og ventiler er blitt modernisert, samt at det er kommet nye galvaniserte rør for transport av ferskvann.
– We have undertaken routine repair work for Solstad in the past, building up a solid relationship with a high value client, uttalte Richard Beards, Gibdock Commercial Director. – However, this is the first time we have undertaken one of their conversion projects.
Verftet uttrykte at oppdraget førte til omfattende planleggingsarbeid. En av utfordringene var at den begrensede tilgangen til tankene gjorde sveisearbeidet vanskelig. En annen begrensning var at antallet arbeidere ombord var limitert til enhver tid, noe som var medbestemmende for varigheten av oppdraget.
Solstad UK Technical Manager Malcolm Rosie uttalte seg om viktige begrunnelser for å velge nettopp Gibraltarverftet: – Gibdock was chosen to carry out this work as they offered a very positive attitude to the project, were in a good location en route to Brazil and had competitive rates.
Ifølge Gibdock vessel superintendant Steve Davis var ikke denne typen ombygningsarbeider særlig vanlig, verken for Gibdock eller andre.
Malcolm Rosie uttalte: – Of course, during the conversion/dry-docking there are always challenges, and any that did come about were dealt with in a very professional manner by Gibdock to the satisfaction of both Solstad and the Classification Society DNV. – The quality of work and flexibility to resolve any technical challenges by Gibdock was excellent and the project was completed on time and on budget.
I tillegg til ombyggingsoppdraget ble den planlagte tørrdokkingen gjennomført samtidig for «Normand Trym».

Petrobras oppdraget
Begge skipene har kontrakt med 3-års varighet med Petrobras, og det ble i sin tid opplyst at kontraktens bruttoverdi var rundt 270 millioner kroner.
«NORMAND TRYM» er ex «Rem Supplier» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 2/2006. Skipet er bygget ved Aker Yards Brattvaag som byggenummer 111. «NORMAND VIBRAN» er ex «Rem Spirit» bygget ved Aker Yards Aukra som byggenummer 127 i 2008 som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 2/2008. Begge fartøyene er av UT 755 LN design med lengde på 73,6 meter og dødvekt vel 3.300 tonn ved levering fra byggeverftene.
*Se også artikkelen “Norbulk finds Gibdock a rock” i SKIPSREVYEN nr. 2/2010.

DEL