Solviken

Noe bedre for Viken Shipping

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bergensrederiet Viken Shipping AS fikk på konsernbasis marginalt bedre resultater i 2013 enn året før. Det Tom Chr. Steckmest - kontrollerte konsernet hadde fraktinntekter på 114,5 millioner dollar, mot 101,5 året før.  Driftsresultatet ble 45,9 mot 34,8 millioner dollar i 2012.  Før skatt ble resultatet 7,7 mot 7,1 millioner dollar.

Styreleder og medeier,  Hans Olav Lindal sier seg  relativt fornøyd med året som gikk, ikke minst med tanke på det svake fraktmarkedet. Det som «redder» resultatet  er rederiets policy med lange certepartier til antatt solide befraktere. Blant annet er Viken Shipping stor leverandør av tankskip til Shell og franske Total.

Når rederiet bestiller nye skip skjer det alltid med en lønnsom leieavtale i baklommen. Å bestille skip uten fast kontrakt på sysselsetting har aldri fristet Tom Steckmest eller Hans Olav Lindal, selv ikke når skipene har vært svært billige å bygge og John Fredriksen  bestilte i bøtter og spann.

Viken-flåten består nå av 15 råoljetankskip/produkttankskip fra 13.000 til 158.000 dwt. og fire mindre LPG-tankere innkjøpt fra danske J. Lauritzen de siste årene. Rederiet er ute av tørrbulk der de blant annet hadde lange certepartier med kanadiske Fednav.

I tillegg til Viken Shipping, er Steckmest medeier i et utenlandsk shippingselskap, Woodstreet,  som har spesialisert seg på å overta skip fra banker som på sin side har måttet overta tonnasje fra problemfylte eierselskaper.  Woodstreet-flåten omfatter p.t. nær 30 skip.

Den største investeringen ligger i det verdensomspennende Wallem-konsernet som har driftsansvar for rundt 450 skip og som sysselsetter vel 8000 sjøfolk.

Hovedkontoret er i Hong Kong mens Europahovedsetet er i Bergen.

Wallem-konsernet ble etablert av Tom Chr. Steckmests oldefar, Haakon J. Wallem i Shanghai i 1903.

Hverken Woodstreet eller Wallem-konsernet er konsolidert inn i Viken-regnskapene.