Etter ombyggingen vil HAVTRANS kunne avluse opp mot 125 tonn laks i timen, lasting og lossing medregnet. Foto: Tom Lysø.

NFT bygger om Havtrans for 60 millioner

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Av: kyst.no

Havtrans fartøyet til Norsk Fisketransport AS (NFT) tas ut av drift i drøyt halvannen måned i vår. Når den kommer på sjøen igjen, vil den kunne ferskvannsavluse 2 500 tonn laks i døgnet ved bruk av Optilice.

I april la "Havtrans" til kai i Svolvær. Den skal bygges om for 60 millioner kroner og utrustes med trippel Optilice. Prosjektet har vært planlagt siden i november. Det melder NTS på sine nettsider 13. april.

– Bakgrunnen er at Lerøy Midt har ønsket seg bedre avslusingskapasitet på Havtrans, forteller operasjonssjef i NFT Oddleif Wigdahl.

Etter ombyggingen vil fartøyet kunne avluse opp mot 125 tonn laks i timen, lasting og lossing medregnet. NFT ser også på muligheten for å gi fartøyet fast følgebåt, som vil hjelpe ytterligere på effektiviteten.

– Med tre dewatertanker blir "Havtrans" også veldig godt egnet for ferskvannsbehandling, sier Wigdahl.

Ombyggingen skal skje fra midten av april, og vil ta seks uker. Arbeidene gjøres ved Skarvik AS i Svolvær, og gjennomføres med kompetanse fra både mannskapet på "Havtrans", Havyard, MMC, Optimar og verftet.

"Havtrans" skal oppgraderes for 60 millioner kroner. Foto: Tom Lysø.

– Det sikrer oss kvalitet i alle ledd, mener Wigdahl.

Det er den menneskelige faktoren kombinert med teknologien som gjør forskjellen på sluttproduktet ut til kunden.

– Det er en kvalitetssikring at våre ansatte er med på utrustingen av "Havtrans", og at vi i tillegg får opplæring av Optimar de første produksjonsukene etter ombygginga. Optilice vil løfte oss selv og våre kunder inn i framtiden, avslutter Wigdahl.