M/Tr. «Ramoen»

Her er «Ramoen» fotografert i Røyrasundet ved ankomsten fra Spania. Foto: Rederiet

Det spanske verftet Astillero Armon Gijon overleverte den 14. oktober 2016 sitt bnr. G010 M/Tr. «Ramoen» til fiskeriselskapet Ramoen AS. Byggekontrakten ble inngått høsten 2014 og båten skulle etter opprinnelig plan vært overtatt 1. juli i år. Fartøyet er av Rolls-Royce design med typebetegnelsen NVC 372.

Nybygget er klasset til DNV GL +1A1, Ice 1A* og er utrustet for både bunn og pelagisk trål samt fiske etter reker. Dette er den sjette «Ramoen» rederiet har i sin flåte, og den andre båten av NVC design.

Fartøyet ble døpt i Ålesund lørdag den 29. oktober 2016, og kom som nevnt noe forsinket til Norge fra byggeverftet i Spania. Gudmor var Sigrid Vartdal, gift med Atle Vartdal som er en av eierne i Ramoen AS. Fabrikktråleren skaper 50-60 nye helårs arbeidsplasser hvor besetningen går i én til én ordning. Skipet har base i Vartdal og vil benytte seg av fryselageret til Vartdal Fryseri.

Den aller første «Ramoen» ble bygget av ni unge fiskere i Vartdal i 1912. Den første fabrikktråleren kom i 1977 da M/Tr. «Gadus» ble overtatt og skiftet navn til «Ramoen». Betegnende for utviklingen innen denne del av fiskerisektoren, er at selv med dette nybygget er det kun tre norske fabrikktrålere tilbake. At det har et diesel-elektrisk fremdriftssystem er også et tegn i tiden. Fartøyet er også utrustet for å drive havforskning med senkekjøl, laboratorium og konferanserom.

Et kvalitetsprodukt

Skipper Egil Skarbøvik uttalte i forbindelse med dåpen at Ramoen med dette flaggskipet hever seg når det gjelder effektivitet i fisket. – Vi har en fabrikk om bord som kan utvikle et produkt som er enda mer edelt enn tidligere, sa han på omvisningen dåpsdagen.

Per Magne Eggesbø er daglig leder i Herøy-rederiet Eros AS som eier 65 prosent av «Ramoen». Den resterende eierdelen er det Knut og Atle Vartdal og deres familier som står for. – Vi har fått en båt som kan drive med høyverdig foredling og på den måten øke verdiskapingen, understreket Eggesbø. På festdagen medgikk han at det har vært en del ekstraarbeid med å følge opp det spanske byggeverftet. – Det er godt mulig at vi i dag hadde plassert byggekontrakten ved et norsk verft, sa han. – Slik valutaen har utviklet seg er norske verft nå langt mer konkurransedyktige. Men når det er sagt, så er vi meget godt fornøyd, poengterer han til Skipsrevyen.

Fra fabrikken om bord.
Fra fabrikken om bord.

I fabrikken står en islandsk filetmaskin – Valka X-Ray – som røntgenfotograferer hver filet. Valka sin vannskjæremaskin kutter deretter fisken til beinfrie fileter i porsjonsstykker. Det skal være første gang en slik maskin er installert i båt for produksjon om bord. Det store poenget til Ramoen AS er at man på denne måten kan produsere porsjonspakker om bord, uten å måtte gå veien om landbasert produksjon, f.eks. i Kina. Det skal ta mindre enn seks timer fra fisken kommer om bord til den er ferdig innfryst, og hele fisken skal benyttes i filet, fiskeolje eller fiskemel. Selve fabrikken er levert av Bjørdal Industrier AS i Ørsta. Fabrikkautomasjon er levert av Alfred Nesset AS, mens Teknotherm har levert kompressorer. Det er også utstyr om bord for å fiske og fryse reker.

Selv om skipsdesignet er fra Rolls-Royce har Ramoen AS vært meget delaktig i utviklingsprosessen. Monrad Hide er for veteran å regne innen design av fiskebåter. Som designsjef for fiskebåter hos Rolls-Royce Marine understreker han at M/Tr. «Ramoen» er en grønn båt. – Det er ikke mulig å lage et fiskefartøy grønnere enn dette i dag, hevder han.

Moderne teknologi om bord

Tråldekket.
Tråldekket.

Rolls-Royce har en omfattende leveranse til M/Tr. «Ramoen». Foruten selve fartøysdesignet, har RRM også forestått skipets hybride fremdriftsmaskineri inkludert mange av sine nyeste produkter så som HSG (Hybrid Shaft Generator) og Promas rorsystem. Hovedmotoren er en Bergen Diesel type B33:45 6L. I tillegg har RRM også levert skipets hydraulisk drevne lavtrykks trålvinsjer.

Hovedmotoren er kompakt og beskrives som en relativt sett liten dieselmotor på 3600 kW v/750 o/min. Denne ytelsen skal være tilstrekkelig i 90 prosent av skipets operasjoner, men man har anledning til å trekke på to stk. Caterpillar hjelpemotorer når ekstra kraft behøves. For å holde drivstoff-forbruket så lavt som mulig, er båten utrustet med et energistyringssystem, også det fra Rolls-Royce, og nevnte HSG som gir mulighet til å redusere turtallet på propellen. Maks. ytelse på propellanlegget er 4600 kW i boost-modus.

Dekksmaskineriet består av 3 stk. 50 t/m trålvinsjer type Hydraulikk Brattvaag fra RRM og 3 stk. Triplex dekkskraner hhv. 1 x 4 t/m, 1 x 3 t/m og 1 x 2,5 t/m.

Hoveddata

Skipet har en lengde oa på 75,1 meter med største bredde på 16,00 meter. Brennoljekapasiteten er oppgitt til 599 m3. Fartøyet har lastekapasitet på 1200 m3, et melrom på 450 m3 og frysekapasitet på 90 tonn i døgnet. Lasterommene er arrangert for pallelast hvor leveransen fra Holmek Palletering omfatter komplett anlegg og losseelevator med interntransportbaner.

DEL