Hjem Båtomtaler Båtomtaler 1-2012 M/Tr. «PAULA»

M/Tr. «PAULA»

Karstensens Skibsværft A/S, Skagen overleverte sitt byggenummer 417 til Doyle Fishing Co. Ltd. v/Michael Doyle, Killybegs, Irland den 3. desember 2011. Skipet fikk navnet M/Tr. «PAULA» i en uformell seremoni samme dag med Mrs. Paula Doyle som gudmor. Fartøyskonstruksjonen er Karstensens Skibsværfts egen.

Skroget er bygget i Gdansk ved Northern Shipyard og ankom Skagen i midten av juli for utrustningarbeidet. «PAULA»s forgjenger, bygget i 1994, er blitt solgt til Norge og heter nå «Røttingøy» og eies av Dales Rederi AS. «PAULA» er forøvrig søsterskip av «Gollenes» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 5/2011.

Rederens første nybygg ble levert for 40 år siden. Navnet “Paula” ble også brukt for nybygg i 1980, i tillegg til 1994. Med denne siste leveringen viser det seg at halve den pelagiske Killybegs flåten er blitt bygget ved Karstensens Skibsværft.

M/Tr. «PAULA»

Skroget er bygget i stål med to gjennomgående dekk, hoveddekk og shelter dekk. Fartøyet har bulbaug og tverrhekk. Styrehus har 360 graders sikt. Fartøyet er bygget til DNV ✠1A1, Ice C, Stern Trawler og fører irsk flagg med Dublin som registreringshavn. Fartøyet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 62,60 m
Lengde b.p.p. 55,90 m
Bredde mld. 12,80 m
Dybde i riss h.dk. 5,30 m
Dybde i riss sh.dk 7,80 m
Draft scantl. 7,00 m
RSW kap. 1395 m3
GT 1375
IMO 9605516

Drivstofftankene er på ca. 300 m3 og ferskvannstankene på 20 m3.

Dekk

RSW systemene (2) er levert av Johnson Controls med kapasitet på 750.000 kCal/h hver. Vacuum systemet er fra MMC Tendos med 4 x 66 kW kompressorer og 2 x 3200 liters tanker.

Karmøy Winch har levert vinsjene; 2 x trålvinsjer, frelsarvinsj, notørevinsj, to nettromler, ankerspill og to fortøyningsvinsjer. Samme bedrift har levert kraner, som kran for håndtering av trål, fiskepumpekran og dekkskran. Hydraulikk for vinsjer og kraner kommer fra HP Hydraulics. Ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter.

Fiskepumpeutrustningen er leveranser fra Sea Quest, Killybegs, og Brdr. Markussen har levert Blue Line trålblokker.

Den Haan har levert navigasjonslys, mens søkelys er fra Seematz. Van Wingerden har levert vinduer med Wynn vindusviskere. Nybygget er oppmalt med produkter fra Sigma.

I redningsutstyret ombord inngår 3 x 12-personers Viking redningsflåter og Noreq MOB-båt m/davit.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av en Caterpillar C280-12TA dieselmotor med ytelse på 3460 kW v/900 rpm som er koblet til et Scana Volda ACG85 propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat med oversetning 5,96:1.

Farten på prøveturen var 16,8 knop som gjennomsnitt i ballast med 100% MCR (Maximum Continuous Rating) henholdsvis 16,1 knop i gjennomsnitt med 850 tonn RSW.

Hjelpemaskineriet består av en Caterpillar C32 motor på 910 kW og en av samme fabrikat type C18 på 550 kW. I tillegg kommer en akselgenerator type A van Kaick DSG99/6-12 på 2062 kVA. Havneaggregatet er et Sisu Diesel/West Diesel generatorsett.

Fartøyet er utrustet med to RRM TT 1300 sidethrustere på 595 kW, og styremaskineri er type RRM Tenfjord.

Pumper kommer fra Bombas Azcue og ITT Flygt, kompressorleveransen er fra Atlas Copco og Alfa Laval har levert separatorer. Aeron har levert HVAC systemet. Brannsikkerhetsmessig har Danfoss Semco levert et CO2 slukkingssystem, og alarmanlegget er fra Scana Servoteknikk.

Diverse

På hoveddekk er det arrangert med 10 enkeltlugarer alle med ensuite toalett/dusj. På båtdekk er dekkshus med skipper- og styrmannslugarer samt hospital. For å få støynivået lavest mulig er innredningen plassert lengst mulig vekk fra propellen. Messe, bysse, kaffebar, proviantrom etc. er å finne på shelter dekk.

Maritime Montering har stått for innredningsarbeidet, inkludert møbler der også Ekornes har hatt leveranser. Styrehuset er plassert på topp av dekkshuset, og innredningen er utført av verftet. NorSap har levert styrehusstoler. Bysseutstyr er type Beha, og Jets Vacuum har levert toalettsystemet.

Circuit har produsert hovedtavle, og Hanstholm Elektronikk har utført de elektriske installasjonene.

Elektronikk

Den elektroniske utrustningen er levert og installert av Barry Electronics, Killybegs med blant annet Furuno FSV-30 LF sonar, Furuno FSV-84 HF-sonar, Simrad ES-70 ekkolodd, Furuno FCV-1200L-B ekkolodd, Marport net monitor, Simrad FS-70 trålsonar, Furuno 2137S radar, Furuno 2117X radar, Simrad GC80 gyrokompass, Simrad AP50 autopilot, Sodena plotter, Olex plotter og Karm autotrål system. V-sat communication er type Sea-Sat/SeaTel og Sat-TV er fra SeaTel. Intercom er type Phontech.

Overvåkningsanlegget er levert av Marine Control System, og PMS system er type DEIF Delomatic 4.

Karstensens Skibsværft A/S skal levere bnr. 416 Sanna 32 m forskningsskip til Grønland i mars, bnr. 418 Leinebjørn 67 m snurper/tråler til Norge i juni, bnr. 419 Havsnurp 62 m snurper/tråler til Norge i september, bnr. 420 Cattleya 70 m tråler til Danmark i oktober, bnr. 422 Rogne i desember, bnr. 421 Asbjørn Selsbane i mars 2013 og bnr. 423 Herøyhav i juni samme år.

LIGNENDE ARTIKLER

av -
Karstensens Skibsværft A/S, Skagen overleverte den kombinerte snurperen/tråleren M/S «ROGNE» til Rogne AS den 3. juni 2013 som verftets byggenummer 422. Fartøyet har lengde...

av -
Karstensens Skibsværft A/S, Skagen overleverte den pelagiske tråleren M/S «CATTLEYA» til Cattleya A/S, v/Flemming Pedersen, Esbjerg den 11. februar 2013 som verftets byggenummer 420....